En ständigt återkommande insikt.

Vargen kommer … vargen kommer!
Den sagan fick jag lära mig som barn – ett pedagogiskt instrument för att man skulle lära sig att inte överdriva en situation eller händelse för att skapa intresse för sin egen person. Det är inte utan att man känner ett visst behov att påminna våra mediala redaktörer om den sagan. Jag måste i dessa svininfluensans tider fråga tidningarnas ledningar vilka rubriker som kommer att gälla den dag en pandemi verkligen är för handen.
Jag vet att jag inte är ensam om reagera mot rapporteringen, samtidigt som jag också har viss förståelse för vikten av att hålla sina konsumenter informerade, men måste en sån allvarlig sak som en befarad epidemi presenteras på det sätt som gjorts. Man kunde förmärka igår att luften höll på att gå ur nyhetsballongen, men se – den fick åter lyftkraft då man kunde läsa att ”Svenskar på flygplan med smittad” ,”Ett sannolikt fall av svininfluensan i Stockholm” eller ”Svininfluensan kan ha nått Sverige”. ”Äntligen!” – skulle man kunna utbrista – har redaktörerna fått det de väntat på sedan länge – en lokal anknytning!
Om jag förstått saken rätt så är dagens journalister väl utbildade i nyhetsjournalistik, men tydligen mindre i nyhetsetik. Förr så bestod redaktionerna av kunniga och väl insatta journalister som kände sitt gebit inom t.e.x. vetenskap och kultur, men nu tycks fältet först och främst ligga öppet för hungriga nyhetsjournalister. Men visst finns dom – de kunniga journalisterna – men antagligen ges dom plats först den dag då det visade sig att skallet ”Vargen kommer!”, var falskt.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

