Dumt fôlk

Under tidigare år hade jag planer på att ha en stående spalt i stadens vanligaste dagstidning där rubriken skulle vara Dumt fôlk. Jag kunde då visa att jag var inläst på Den Stora Litteraturen, i och med att titeln lånats från en av Frödings räggler eller paschaser, samtidigt som jag var garanterad att alltid ha ämne för mina kåserier. Av olika skäl blev det bara ett par sådana kåserier, men det var sannerligen inte brist på material som satte stopp för skriverierna!
Rubriken medger att man ondgör sig över eller gisslar allt från cyklister som tror att trottoaren är lämplig som cykelbana till politiker som tror att Principen är viktigare än saken och gladeligen offrar kår- och nationsväsendet bara för att det är Fult att tvångsansluta folk till organisationer. Till samma grupp människor, som ju är i god majoritet bland mänskligheten, finner man också teologer som tror att Gud, den allsmäktige, himmelens och jordens skapare etc, är så till den grad korkad att han/hon bryr sig om vilken genital utrustning den präst har som predikar hans ord.
Ämnet är alltså outtömligt.
Problemet är emellertid att många av dem som beter sig korkat är i övrigt förhållandevis intelligenta människor. Det är bara det att de just i de här avseendena inte använder sina utförsgåvor.
För det kan väl inte vara jag som är dum?

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

