Kryssa över Carl Schlyter

Ursäkta mig. Normalt brukar jag stämma av med flaneringskamrat von Sydow, men nu är jag så dj-fla upprörd över ett uttalande, så jag reagerar intiuitivt, utan hans samtycke. Man kan säga att jag skjuter från höften, även om den värker. Men frågan som jag vill reagera inför, är än mer inflamerad än min höft. Jag lyssnade på den avslutande debatten i EU-valet som sändes i radions program Studio Ett. Frågan gällde fildelning. Tyvärr står samtliga partier visar det sig – utom möjligen enfrågepartiet Piratpartiet, som inte fick delta – med byxorna på halv stång. Frågan är komplicerad, det är jag den första att hålla med om, men när Carl Schlyter fick ordet så gick jag formligen i taket. Lyssna till hans argumentering! Han säger till fildelningens försvar något i stil med …när jag lade ut en film på nätet så redan efter 24 timmar hade den blivit översatt till till 7 språk … det är fantastiskt … bla, bla …( efter cirka 30 minuter.) Är karln så naiv så att han tror att hans lilla instick via internet är liktydigt med möjligheten för upphovsrättsinnehavare att tjäna sitt levebröd.
Låt mig vara personlig. Jag har en son som reser världen över och spelar jazz. Hans inkomst genereras av ett idogt spelande på klubbar, konsertevenemang och skivinspelningar – tillsammans cirka 250 speldagar per år. Därtill repeterar han, arrangerar och övar i snitt 4 timmar om dagen samt i vissa fall än mer. Han ger jazz-clinics i utvecklingsländer. Han lägger ner sin själ i sitt utövande. Därtill är det hans försörjning. I det läget hör man en liten demagog ge uttryck för sin personliga framgång på nätet. Översatt till 7 språk inom 24 timmar! Jag hittar inte bokstäver för det onomatopoetiska (ljudhärmande) ord jag känner. Men som politiskt korrekt tyckare med sikte på Bryssel så kan man tydligen klämma ur sig vad som helst. Oääk!

För den som undrar över hur en framgångsrik och därtill hårt arbetande musiker har det. Gå gärna in på reportaget i SvD. Detta gäller även Carl Schlyter.

http://wwwc.svd.se/statiskt/multimedia/ljudbildspel/jazzmusiker/index.html

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Kryssa över Carl Schlyter

  1. Carl Schlyter

    När kontrollen som är nödvändig för att uppräthålla upphovsrätten kostar mer både ekonomiskt men framförallt ur integritetssynpunkt måste den ändras i grunden.

    Ökad kulturspridning är av godo.

    Varför satsa mer pengar på att kontrollera upphovsrätten än vad den ens ger din vän?

  2. Carl Schlyter

    Det finns olika lösningar på finansiering. Har ännu inte låst mig vid vilken, men besparad övervakning är en källa.

    STIM-liknande utbetalningssystem känns rimligt, men det ska vara regressivt, så mindre aktöer får ökade möjligheter.

Kommentera

