Kyrkovalet – ett startskott?

Hustrun har just avvikit för att göra sin kyrkliga plikt – att rösta.
Hon påstår sig inte rösta av någon sorts övertygelse, utan fastmer för att markera mot Sverige-Demokraterna.
Eftersom jag inte är med i ”klubben” kan jag inte göra detsamma, även om jag ville. (Vi delar våra åsikter vad gäller detta parti.)
Följaktligen får jag vänta till valet 2010 för att göra mitt för att SD inte skall få fotfäste i politiken.

Tyvärr handlar dagens debatt mest om hur det vinnande blocket skall hantera SD, om man får Svarte Petter på hand, både i media och inom de politiska blocken, när i stället samtliga partier borde kraftsamla för att argumentera och ”klä av” SD – den gemensamma vederparten. Idag verkar våra politiska företrädare vara mest intresserade av den egna maktsfären. Demokratins problem tycks man lämna därhän. Att efterlysa SD:s ståndpunkter i olika brännande sakfrågor som invandrings-, kultur-, socialpolitik  med flera områden – någon sådan kraft att skjuta SD i sank verkar inte finnas, utan alla verkar ”fega ut”.

Men låt mig göra en sak klar – i demokratins namn måste även SD ha rätten att argumentera för sin sak, oavsett vilka skuggor som kastas över vårt, i grunden solidariska, samhälle – men detta innebär inte att man skall försöka tiga ihjäl något som man ogillar. Jag hoppas kunna dra mitt strå till stacken, men framförallt vädjar jag till våra demokratiska företrädare, våra politiker,  att verkligen börja ifrågasätta SD:s politik. Detta kan bara ske i öppen debatt i ett demokratiskt samhälle.
Det skall det bli spännande och se hur Reinfeldt, Sahlin, Björklund, Olofsson, Hägglund m.fl. kommer att agera  efter dagens kyrkoval och efter det att hustrun gjort vad hon kan göra.

Att göra avbön i studiosoffan på valnatten den 19 september 2010 – det håller inte!

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

