Förmer? – eller Vermeer?

Ursäkta så här på fredagskvällen, men bara en kort notis om språk.

Jag lyssnade på Upplandsradion häromdagen, då programledaren berättade vitt och brett  om en bil som han benämnde ”vålksvagen”.
Visst förstod jag vilket bilmärke han menade – men ändock – jag reagerade för hans uttal.
Idag – i samma kanal – satt en programledare och annonserade ett kommande programinslag om människor som klädde av sig nakna för att påvisa den tilltagande hettan i vindistriket ”Bårgångn”.
Min reflektion är –  som vanligt – något kluven.
Skall jag reagera på okunskapen i främmande språks uttal, eller skall jag låta min antikverade reaktioner bara låta passera?
Var går gränsen? Vilka krav kan man ställa på människor i media, som säkert kan mycket annat än det jag kan och förstår?

I Hägglundsk anda frågar jag mig själv. Är jag månne en ”vanlig” svensk? – eller är jag kanske lite Vermeer?

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

