Hobbyverksamhet?

Jag blir inte klok på om jag skriver en kommentar till Axels kommentar till avslöjandet av Jan Guillou som KGB-agent eller om det är en kommentar till själva avslöjandet.
Shit la même, som en av oss, inte jag, brukade säga.
Vad Guillou rätteligen borde ha tagit upp det som vet jag inte, men finns det inte en särskild sorts inkomst som kallas för inkomst av hobbyverksamhet, som travhästägare brukar ta upp inkomsterna som, tills de blir för stora?
Men det som intresserar mig är JG:s kommentar när han läser Säpopapperen, där hans kollega och gode vän Arne Lemberg skvallrat, och säger: ”Nu vet jag hur det kändes att läsa Stasiakterna”. Jag gissar att han därmed skulle vilja lägga den moraliska skulden på Lemberg, som gick till Säpo med sina misstankar, och inte på sig själv. Jag vet inte om Stasiakterna var så mycket värre än KGB-akterna. Och båda tjänade lika moraliskt och politiskt korrupta system.
Enligt vad Expressen förmäler var både Lemberg och Guillou väl sedda gäster på den sovjetiska ambassaden, dit de tog taxi och hämtade gratis vodka och champagne, när dryckerna på Fib Aktuellts fester tröt, vilket tyder på att de stod på något mer än vanligt god fot med ambassaden. Jag menar, Sovjetunionen ville säkert ha något i retur för all sprit de pytsade ut på det sättet, och hur många av oss ”vanliga människor” (nu är vi där igen, Hägglund) satt och ”pratade politik” med ambassadens KGB-bas? Och även om Guillou nu bedyrar att det inte var något viktigt han meddelade, så är väl tanken att samarbeta med just Sovjetunionen något som de flesta i hans ålder,eller för den delen vår ålder,  med den kunskap vi alla då besatt om Sovjetsystemet, inte det första som föresvävar en.
Trovärdighet får man efter att ha gjort sig förtjänt av den, ofta efter lång tid, men man kan förlora den väldigt snabbt. Sedan kan man förstås diskutera vilken trovärdighet Jan Guillou besuttit. En duktig journalist är han i alla fall, men det hjälper inte nu.. Den trovärdighet han en gång haft, har han rimligtvis till stor del blivit av med nu.

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

