Kan man lita på våra ”objektiva” journalister?

Har du Daniel också läst dagens SvD att Jan Guilliou “motsäger sig själv I KGB-härvan”.
Härvid uppkommer min gamla tanke, som jag dryftat med dig ett flertal gånger: Kan man lita på journalister?
Är det inte så att journalister alltid arbetar med en dold agenda? Någonstans döljer sig alltid en avsikt med det de skriver. Det är ingenting märkvärdigt med det – alla har vi någon avsikt med de handlingar som vi utför. Men den stora skillnaden är att de skriver – i sanningens namn – och därigenom påverkar många. (Eller kalla det ”massan”).
Och värre har det blivit nuförtiden när journalister intervjuar varandra. Och ännu värre, då den intervjuade framställs som expertkommentator eller dylikt. Låt mig ta ett exempel:
Ofta kan man få höra påannonsen – ”vad säger nu Ekots politiske kommentator, Inger Arenander?”
Det objektiva verkar nu satt i system.
Inte vet jag hur hennes kommentar skulle te sig, men nog skulle hennes kommentarer värderas annorlunda om man exempelvis lade till “Inger Arenander (S)” eller “Inger Arenander” (M).
Vad tror du skulle hända om man började varudeklarera journalisterna. Jag vet att vi lever med rösthemlighet i det här landet, men man kanske skulle ändå kunna uppmana alla journalister att ”demaskera” sig. Jag tror mer på Stig-Björn Ljunggren(S), än jag tror på Inger Arenander (?) – om du förstår vartåt jag syftar.


Jan Guillou försvarar sig mot dagens anklagelser, att det vore honom fjärran att liera sig med KGB eftersom han då var maoist och motståndare till Sovjetkommunismen. I ock för sig så spelar det kanske inte just någon större roll om han var, men ändå så gör uttalandet att jag återkommer till kärnfrågan:
Kan vi lita på dagens journalister?

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

