Objektiva journalister?

Sa du ”objektiva journalister”, Axel?
I så fall gjorde du dig skyldig till något som jag tror kallas contradiction in terms, något som de engelske förklarar med ”a statement containing a seeming contradiction” och exemplifierar med meningen: ”A wealthy pauper is a contradiction in terms. A straight-talking politician may seem to be a contradiction in terms.”
Riktigt så illa är det inte, de flesta journalister ägnar sig inte åt sådan journalistik där deras objektivitet sätts på spel. En olycka på E 4 är en olycka på E 4, en ny professortillsättning är inte heller något man kan vinkla alltför mycket. Men när man till exempel sätter en rubrik i nyhetstext att ”I dag kan tvångsanslutningen till kåren förbjudas”, då har man visat att man ogillar kårobligatoriet och är beredd att bortse från att de flesta ”drabbade” är för ”tvångsanslutningen” i fråga. Så i stort som smått kan en skribent – eller som i mitt exempel en redigerare – vrida på sanningen en bit så att den passar hans eller hennes åsikter – eller ”dolda agenda”, som konspirationsteoretiker skulle uttrycka det. Men ingen människa, och följaktligen inte heller journalister, är fullkomligt objektiva, även om många tror att de är det.
Så att avkräva att Inger Arenander uppvisar partibok eller på annat sätt uppger var hon har sina politiska sympatier vore nog att gå för långt. Journalister är annars mycket för villkorad öppenhet. Jag minns att man en gång krävde att allas löner skulle vara offentliga men när det visade sig att de som ropade högst hade mest i lön avtog intresset.
För journalister är känsliga varelser, ofelbara tills avslöjade med byxorna nere. Det finaste man som journalist kan ägna sig åt är att kritisera myndigheter och maktutövare, men när någon kritiserar journalister, som ju har en icke föraktlig makt, uppstår ett fasligt oväsen. De tror sig nämligen arbeta i allmänhetens tjänst, och sådana finns. Jag tror jag kan nämna ett par stycken, om jag får fundera ett slag. (Får jag räkna mig själv?) Men de anser sig själva böra vara fredade för insyn och när de någon gång skärskådas, då är lynchmobben inte långt borta. Prinsessan på ärten är en sällsport hårdhudad varelse i jämförelse med journalister.
Detta är mitt svar på din fråga. Vilken den nu var.

1 kommentar

Filed under Medier

One response to “Objektiva journalister?

  1. Anders

    Låt mig bara citera ett amerikanskt ”ordspråk”.
    Politicians are like bananas, not anyone is straight!

Kommentera

