A(H1N1) – mer än pandemi?

Åter en dag som börjat med att söka hindra förfallet.
Förfallet?
Ja, jag stärkte min fysik på mitt gym – Kraftkällan – ett ställe där den gamla idrottsklyschan ”anfall är bästa försvar” kommer väl till pass.
Eftersom Daniel måste verka på sitt håll, som språkpolis på UppsalaTidningen, blev jag hänvisad till mina egna funderingar. UNT gav inte upphov till några ”intellektuella” retningar, ej heller DN eller SvD – och som sagt, allra minst Daniel*.
Det enda som möjligen fått blodtrycket att stiga är ”Flams i P1” eller vad nu programmet heter. Ett program där ett neurotiskt fruntimmer – fördomsfullt, ja vet – sitter och pladdrar hämningslöst med en en stackars karl som gisslan. Hans roll verkar närmast generande; ”att få vara med i radio”.

Som sagt; Daniel och jag har varit åtskilda hela dagen, men det hindrar inte att jag fått uppleva något annat stort –  en gammal Nalenkänsla à la 50-tal – FFF. Folkligt, Festligt, Fullsatt!

Jag har varit och vaccinerat mig.

Hustrun och jag gick till Hälsojouren i tron att vi skulle få en spruta mot den gamla typen av influensa som kostar pengar för mig som ungdom. Tar lugnt och sansat hissen upp till plan 3 för att hamna i ett vad jag kunnat föreställa mig – ett afrikanskt flyktingläger. Pappor, mammor, barn … mammor, pappor, barn … ännu fler barn. Journalblanketter, sjuksystrar, vaccinattricer – heter det så – i färgglada röda tröjor, dementa, halta, lytta … oj vilken fest! Alla har de samlats där för att få tröst och bot inför den hotande Grissjukeepedemien.

Min reflektion – Daniel* outspord.
Är detta månne den moderna, sekulariserade  människans möjlighet till att uppleva en ny dimension?
Har H1N1 kommit att bli den gemensamma nämnare som mänskligheten söker?

P.S.
*Daniel betyder ”‘Gud är min domare”.

1 kommentar

Filed under Politik & samhälle

One response to “A(H1N1) – mer än pandemi?

  1. Nils af Geijerstam

    Denna ständigt pladdrande människa , Annika Lantz i P1, gör att jag kastar mig på off-knappen. Hon kommer uppenbarligen från en sidokanal och borde snarast återvända dit. Både ”Flams och Trams i P1.”

Kommentera

