Å dessa fantastiska men …

Godmorgon Daniel!

Denna morgon fick jag duktigt med vatten på min kvarn – trots att jag låg i sängen.
Som vanligt slår jag på radion för att lyssna om natten givit något som i bästa fall kan förgylla dagen, men också ge något som håller blodtrycket uppe.

Denna morgon fick jag bådadera genom att lyssna på P1-morgon.

Först en ödmjukt vacker röst som talade tänkvärt om etnocentrism. Det oskyldiga vackra Västerlandet (läs Volvo) kontra det förskräckliga Österlandets eldsprutande drake (läs Kina). Lyssna till Lili.

Men sedan:
Blodtrycksmanschetten kom att strama åt när jag sedan lyssnade på programledare Camilla Kvartoft anslöt sig till den grupp jag brukar kalla ”Men-journalister”, och det med besked! Lyssna på hennes intervju(?) med folkhälsominister Maria Larsson. Klicka på Vaccinbrist på landets vårdinrättningar, så förstår Du vad jag menar.

Det verkar synonymt – frekvensen av  ordet men och dålig journalistik. Som en gläfsande hund utstöter fru Kvartoft ordet men … både en och två gånger innan folkhälsoministern avslutat den tidigare frågan. Och detta ”men-ande” pågår under hela tiden.
Det handlar inte om journalistik utan verkar vara mer ett ”tagande av gisslan”.
– Här har jag, Camilla Kvartoft; tagit hit dig Maria Larsson för att du skall säga … ja Camilla … du har rätt … och så sitter du och säger andra saker …
Inga men om jag får be!

3 kommentarer

Filed under Medier

3 responses to “Å dessa fantastiska men …

  1. Daniel

    God morgon, Axel!
    Hur har natten varit, egentligen? På vilken sida har du vaknat, rätt eller fel?
    Jag tycker du är lite kinkig. Camilla Kvarntoft gör ett bra jobb i intervjun och antalet ”men” är inte otillbörligt högt. Det är ju hennes uppgift att säga emot och därigenom få förtydliganden. Det är en ”journalistisk metod”, skulle man kunna dra till med. Det finns värre saker att reta upp sig på. Som alla människor som går omkring och säger att de inte vill vaccinera sig, för tänkta eller verkliga biverkningars skull. De tror att det är deras egen ensak att vaccinera sig; det är ju faktiskt också för att inte sprida pandemin vidare som man vaccinerar sig. Det är dumt fôlk!

  2. Javisst finns det värre saker att reta upp sig på, som t.ex. det dåliga vädret.

    Att kalla ”men-andet” för ”journalistisk metod” är att göra det för enkelt. Enligt mitt förmenande bör en påläst journalist ha ett batteri frågor att avlossa för att söka klarlägga de väsentliga sammanhangen. Men det verkar idag, med den snuttjournalistik som råder, att journalisten hellre driver en tes fram till ”… tyvärr nu är vår tid slut … jag tackar N.N. för att du kom hit …”
    Vore det inte mer intressant om journalisten beskrev problematiken utifrån många olika synvinklar och att jag som lyssnare själv får dra mina slutsatser? Jag bara frågar!

    • Daniel von Sydow

      Intressant och intressant. Du tror att journalister arbetar för din skull, för läsarens, lyssnarens eller tittarens. Detta är en felsyn. De gör sina insatser för sin egen skull, för att ”förverkliga sig själva”, skulle man ha sagt för något årtionde sedan. Lite kul är det förstås om konsumenten hänger med, men det är förvisso inget krav. Om man tittar på kulturjournalistiken, så inte är det information som är det vägledande för arbetet. Där är den den främste/främsta den om genom ett knöligt språk och utifrån icke redovisade ideologiska ställningstaganden kan säga så mycket som möjligt utan att läsaren etc inte blir just så mycket klokare, utan fastmer känner sig något litet dummare än han/hon gjorde innan han/hon (du ser hur gendermässigt korrekt jag är!) började ta del av artikeln eller inslaget.
      Men det där har vi pratat om tidigare.

Kommentera

