Humpty Dumpty sat on a wall…

Idag är allt intresse i världen koncentrerat till fenomenet vad som hände på dagen för 20 år sedan. MUREN!
Skam till sägandes är jag inte helt med om vad som hände den 9 november 1989 samtidigt som jag inte kan engagera mig fullt ut för denna dagens betydelse. Däremot har jag ett mycket starkt minne av vad som hände den 13 augusti 1961. Jag var 16 år fyllda – en ålder då det mesta i livet börjar formas. Jag började i gymnasiet precis i dessa dagar och hade anammat John F. Kennedy som min politiske idol. Han hade tillträtt i januari 1961 som Amerikas nye president och blev samtidigt en symbol för det nya samhället i det kalla kriget. Allting andades framtidstro. men så inträffade det otroliga den 13 augusti – 8 månader efter JFK:s ”trontillträde” – MUREN!

Berlinbocker_2_531583bimages

Jag vet att jag blev väldigt engagerad.
Min pojkrumsvägg pryddes av två foton.

Två Idoler: John F Kennedy och den östtyske soldaten Hans Conrad Schumann som flyr över till till ”oss”                       den 15 augusti 1961..

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

