Rättelse – och därmed en förstörd historia

Följande inlägg förmedlades till mig denna afton från Daniel som sliter för brödfödan på Uppsalatidningen:

I mitt inlägg Jordan on my mind citerade jag en jordansk journalists uppgifter om antalet flygplan som den jordanska kungafamiljen förfogar över. Häromdagen fick jag ett mejl från en källa nära den jordanska kungafamiljen, som meddelade att historien var bra, men inte sann. När den jordanska kungafamiljen skall på utlandsresa får de disponera ett flygplan, antingen en Airbus eller något mindre, som Royal Jordan Airlines äger.

Jämförelserna mellan en vanlig, icke kunglig flygresenär och kungaparet när det gäller benutrymme och allmän bekvämlighet är förmodligen ändå relevanta men udden mot den ojämna fördelningen av livets goda faller naturligtvis.
Det hör absolut inte hit, men jag känner till ett fall när en historia vunnit på att bli förstörd.
Det var så att min far, som inte var någon större skämtare, hade två roliga historier som han berättat. Den ena var kort och lyder:
– Vet du varför fan inte spelar tennis?
–Nää.
–Det finns inga planer i helvete!

Den andra historien handlar om tiden då Sten Sture-monumentet ännu inte fanns annat än som modell och man ännu inte hade hittat någon lämplig plats för det.Milles_Sture_1930Tidningen Ergo frågade då kända Uppsalabor i förskingringen och då bland annat Albert Engström var han tyckte att det planerade monumentet skulle planeras. Han tittade länge på modellen och sade slutligen:
För det här Sturemonumentet finns det bara en naturlig plats, och det är på Åsundens is!
Det där tyckte vi var roligt på den tiden, för på den tiden kunde vi vår historia, trodde vi.
Jag berättade historien för allvetaren Ejnar Haglund, som kommenterade den:
Nej, det där tror jag rakt inte på! Farbror Albert var ju en bildad människa och han viste ju att den Sten Sture som dog på Åsundens is var Sten Sture den yngre och den som är avbildad på statyn är ju Sten Sture den äldre!

/ Daniel

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Rättelse – och därmed en förstörd historia

  1. Pingback: Jordan on my mind « Flanera.se

Kommentera

