Jazz & sånt

default

Jag skrev ett mail häromdagen till den enda professionella jazzmusiker jag känner närmare, och vågade därför fråga om sånt som jag alltid svävat i okunninghet om. Jag skrev följande till honom:
När jag gick på konfirmationsläger 1960 uppe i Gräsmark i Värmland njöt jag av en fantastisk skiva, Milestones, men kan du förklara för mig Philly Joe Jones trumspel, som jag uppfattar som att han slår “baktakt” hela tiden? Jag hade nämligen tänkt skriva om upplevelsen på bloggen under kategorin “ jazz & sånt”, men har fortfarande inte kunnat analysera hans trumspel.

Svaret var lika kort och koncist varför någon vidare utläggning från min sida känns överflödig. Hans utläggning var som man kunde förvänta sig av från professionell jazzmusiker:
Det är att han i varje takt spelat ett cross stick (kantslag även kallat philly-click) på fyran i varje takt.

Så nu vet jag … … och du!

Det är bara att lyssna – och njuta av den nyvunna kunskapen.

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Jazz & sånt

  1. Nils af Geijerstam

    Ja härligt att lyssna på Milestones igen, och utan att behöva vända på skivan. Den första återgivning av låten jag ägde var nämligen inspelad på ”framsida och baksida”. Speciellt njutningsfullt är det att höra hur Miles tar upp Cannonballs sista toner för att bygga upp början av sitt solo och hur Coletrane gör detsamma och bygger på Miles sluttoner. Jag kan heller inte låta bli att le åt Cannonballs ”citat” av Fascinating Rhythm i solot.

  2. Pingback: Kind of Blue « Flanera.se

Kommentera

