Levande och döda

Det hävdas ibland att det i dag lever fler människor än vad som tidigare funnits på jorden, tillsammans. Är ni med? I juni i fjol levde enligt officiell statistik 6,6 miljarder människor på vår planet och sedan dess har väl befolkningen ökat med något tiotal miljoner (befolkningen 2010 beräknades då till 6 790 miljoner). Som jämförelse kan nämnas att befolkningen 1910 var 1 750 miljoner. När jag gick i andra klass i folkskolan, 1951, fick jag i läroboken lära mig att jordens befolkningen var drygt 2,5 miljarder.
Så det går undan.
Men om det stämmer att jorden nu hyser fler människor än alla de som tidigare levat på denna jord, så innebär ju det att det bara är mindre än hälften av alla människor som fötts som faktiskt har dött!
Kan det vara trösterikt?

3 kommentarer

Filed under Kultur

3 responses to “Levande och döda

  1. Nils af Geijerstam

    Det innebär också, som ett klokt barn i romanen ”Extremt högt och otroligt nära” av Jonathan Safran Foer hävdar: Om alla nu levande människor på jorden skulle vilja spela Hamlet samtidigt så finns det inte dödskallar så att det räcker.

  2. Anders

    Jag måste nog ha tänkarmössan på mig för att till fullo förstå den där ekvationen.
    Nästa fråga blir ju då också vilken halva man tillhör eller möjligen kommer att tillhöra, de som lever eller de som har dött.
    Ge mig en kalkyl Daniel.

Kommentera

