Vårt behov av klubbar

På väg till ett av mina jobb gick jag förbi en bil på parkeringen utanför Trefaldighetskyrkan. Jag gick närmare för att läsa vad det stod på ett klistermärke på bakrutan.

”Medlem av Tusen Timmar Tunnan” stod det. Jag gick in på nätet och konstaterade att det verkligen fanns en sådan sammanslutning. När jag skrev och berättade om detta för Axel svarade han att han personligen kände  ett tiotal medlemmar av klubben. Så där fick jag som tyckte det var en lite udda företeelse.

Men så gick jag till mig själv och började fundera på vilka klubbar jag själv var med i, om man nu bortser från medlemskap i vägsamfälligheten och Ikea Family och sådant. Det blev några hemliga herrsällskap, en ”lärd” akademi och lite udda sällskap som Föreningen för filosofi och specialvetenskaper. Och det är ju inte så märkvärdigt. Inte heller Axel verkade vara med i någon riktigt udda förening.
Och ändå finns det tidningar som tillgodoser de mest skiftande intressen. Jag kollade en förteckning och hittade exempelvis under bokstaven G så skiftande intresseområden som  Gård & TorpGenusGjuterietGlamour,  GlasGOALGods & GårdarGolf DigestGolv till TakGravid och Grönköpings Veckoblad. Den sistnämnda kände jag till och har också periodvis prenumererat på, men de övriga hade jag som bäst hört talas om. Visste ni för resten att Hjortron Magazine är ”ett livsstilsmagasin om Sverige på tyska”? Eller att det fanns två tidningar med ordet ”Nostalgia” i rubriken, men bara tre med ordet ”ny” (Ny Teknik, Nyliberalen och Nytt från revisorn”)?

Men detta var bara de som stod i just den tidskriftskoncernens lista. Det finns säkert flera. Jag vet att det också finns tidningar för dem som gillar gamla traktorer och blir upptända av äldre fetlagda damer (såg något i stil med Fat Grannies i en affär i UK).

Läsekretsen kanske kan hjälpa oss? Vilken är den konstigaste tidskrift ni träffat på? Eller den mest udda klubben?

Vad då? Undrar ni vad det var för bil som den där Tusen Timmar Tunnan-dekalen satt på?

En Saab, förstås. Och snart nog tillhör väl Saabbilarna det förgångna lika mycket som flygplansklassikern Tunnan.

2 kommentarer

Filed under Kultur, Medier, Politik & samhälle

2 responses to “Vårt behov av klubbar

  1. Karl-Johan Gombrii

    Singapore Bandyklubb.
    Vi väntar på att den lokala Fyrisån skall lägga sig . Därför är vi odelat positiva till de förhandlingar som just nu pågår i Köpenhamn. Hoppas det ordnar sig.
    Är det förresten någon i Köpenhamn som har förordat konstfruset? Här i S är det inte aktuellt då det är så få som har skridskor.
    På fredag skall vi spela mot det isländska laget Knattspyrnufélag Reykjavíkur, men det är 29 grader varmt ute så det är risk för att det blir inställt. Men årsmöte blir det nog, direkt efter matchen.

  2. Pingback: Singapore bandyklubb « Flanera.se

Kommentera

