Terroriserande säkerhet

”Välkommen hem Axel!”
Det kanske  kan låta lite egocentriskt att uttrycka sig så, men vad jag egentligen menar är att; jag känner mig ”väl hemkommen” – detta efter en kortare utflykt till New York – äntligen, väl hemkommen, efter att drabbats av nitiska säkerhetskontrollanter.
Som sagt, väl återkommen till världens epicentrum –  i mitt fall Gamla Uppsala – inser jag att det bästa med att resa, upplever man här hemma – dels före, dels efter. Det är därför jag, väl hemkommen, kan relatera min första erfarenhet – den välmenande säkerheten kring att flyga tycks ha övergått i terror.

Det började fredag morgon på Arlanda vid avresan.
Säkerheten skärpt på grund av att en nigerian hade mer än brukligt i kalsongerna, på resa mellan Amsterdam och Detroit, än vad som förväntas av en genomsnittlig muslim. Följaktligen fick jag ta av mig ytterrock, kavaj, skodon, glasögon samt lägga ifrån mig min plånbok. Därefter, en tur genom ”pärleporten”(?) som började blinka – istadigt.
Kroppsvisitering!

Vana händer stryker min överkropp, mina länder – tack Kraftkällan – , mina lår, mina vader.
– Vänd!
Samma händer stryker min rygg, mina länder – tack samma Kraftkälla – , mina lår, mina vader.
– Gå tillbaka! Nu utan svångrem! (Utan svångrem märktes att Kraftkällan gett resultat.)
”Pärleporten” höll tyst.  Godkänd för vidare färd!
Men ack nej.
Plastbackarna, innehållande ytterrock, kavaj, skodon, glasögon … men vad nu ? … ingen plånbok!!!
Nu börjar en palaver som kommer att engagera tre personer samt en, tre minuter senare tillkallad, supervisor.
Först letar man efter plånboken på och under transportbandet, men utan resultat. Därefter börjar ett förhör, om jag verkligen lagt ifrån mig min plånbok bland övriga plagg. Jag vidhåller att plånboken måtte ha förkommit på sin färd om cirka tre meter. Jag hade passerat ”pärleporten”, men mina tillgångar hade tydligen valt en annan väg. (Jag började tänka på Cornelis Vreeswijk´s ”Du får ingenting ta med dig dit du går”.)

Alla var hjälpsamma initialt, men efter att ha scannat av området för palavern, både en och två gånger, försköts nu misstankarna  … mot mig!. Hade man här med en terrorist att göra, som kunde trolla bort en plånbok trots både ”pärleport” och kroppsvisitation? Hade man här en listigare person än en islamitisk nigerian framför sig?
Upplösningen blev dock lika komisk som Hasse och Tages krognota där Gustafs krona återfanns – ”det står ju Gustaf på den” – då en förslagen väktare av pärleporten återfann plånboken under en konsoll. Kapitalet och ”terroristen” kunde fara vidare.

Men in- och hemresa återstod!

… fortsättning följer

1 kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar

One response to “Terroriserande säkerhet

  1. Pingback: Terroriserande säkerhet II « Flanera.se

Kommentera

