Språk är svårt

Jag skall inte avbryta Axels reseskildring mer än nödvändigt, men jag känner att jag vill — och behöver — släppa ut lite övertrycksånga.

En och annan kanske har märkt att vi lever i reatider, och detta är gott och väl. Men som den språkpolis Axel upprepade gånger påpekat att jag är blir jag lätt irriterad av vissa affärers övertro på storleken av deras engelskspråkiga kundkrets. Där braskas det med stora skyltar på dörrar och fönster att inne i butiken pågår SALE. Tror de att vi svenskar tycker att det är finare att komma hem med sina inköpta varor och meddela att ”Det här har jag köpt på Sale, förstår du!” Tror de att vi slutat reagera på skyltar med texten REA eller det gamla hederliga, nu pursvenska Realisation? Och om de faktiskt, på fullt allvar, riktar sig mot en engelskspråkig kundskara, tror de inte att de efter en kort tid i landet kan förstå vad REA betyder?

Sedan slås jag emellanåt av löpsedelsmakares bristande känsla för språkets nyanser. Häromdagen skreks det ut i krigsrubrikstil:

HÄR AVSLÖJAS LAGERBÄCKS NYA KVINNA!

Man undrar vad ont denna för mig okända kvinna gjort för att behöva ”avslöjas” i kvällspressen. Vill de ha sagt att de nu har lyckats lista ut vem Lagerbäcks nya dambekant är, så säg gärna det, om de tror att det är något som svenska folket längtat särskilt efter att få veta. Men avslöja henne inte! För det antyder att hon försökt att hålla något hemligt, utom sin identitet, att hon dolt sanningen om förbindelsen med Lagerbäck för någon, kanske för Lagerbäcks gamla kvinna. Eller tror de att ”avslöja” betyder samma sak som ”visa”? En löpsedel med texten ”Vi vet vem Lagerbäcks nya kvinna är” kanske inte skulle locka till läsning, men den har fördelen av att vara sansad.

Det är naturligtvis orimligt att begära, men visst vore det trevligt med någon grundläggande känsla för proportioner i kvällstidningsvärlden. Tilläggas bör att detta inträffade just när det var som jävligast i Haiti. Apropå proportioner, alltså.

Lämna en kommentar

Filed under Medier

Kommentera

