SAAB vs H&M

Häromdagen gjorde jag en rejäl avstickare från Daniels och mina normala baladestråk i trakterna i och omkring Uppsala och for till Norrtälje. Behovet att tala om min passion – Intellektuellt Kapital – gjorde att jag åkte för att träffa vännen, tillika gurun inom detta ämnesområde – Leif Edvinsson. Orsaken var dels för att vara social och medkännande, ty han hoppar omkring på kryckor efter ett fatalt felsteg, dels för att bl.a. höra vad som händer i vår omvärld inom hans fögderi.

Gurun – utan kryckor

Han gjorde härvid, bland mycket annat, en mycket talande jämförelse mellan två svenska företag som båda såg dagens ljus 1947. Det ena företaget var  SAAB, ett traditionellt industriföretag,  det andra H&M ett framgångsrikt detaljhandelsföretag.
Båda företagen har genererat en hel del intellektuellt kapital sedan födelsen. H&M har utvecklat sin affärsidé och kommit att bli världsledande inom mode och detaljhandel. SAAB, som utvecklats från en högteknologisk plattform – flygplansindustrin – har, som bekant, haft en en annan resa. Den resan – via GM – tycks har varit förödande och det återstår att se hur pass urholkat det intellektuella kapitalet blivit.

Är inte detta ett ganska talande exempel på vad som håller på att hända i Sverige?

(SAAB är ett ganska typiskt industriföretag där  traditionella finansiella tillgångar som tunga maskinparker, fastigheter och liknande redovisas ,  samtidigt som det kanske finns (?) ett gigantiskt intellektuellt kapital som t.ex. goodwill, teknologi, kompetens varumärken m.m., men som är dolt – och snart kanske begravt , om man inte passar sig.)

Annonser

3 reaktioner på ”SAAB vs H&M

  1. Utmärkt och inspirerande text. Framtiden är full av möjligheter och vi hoppas att journalisterna inte raserar varumärket SAAB. Kanske har det samma potential som OMEGA, ROLEX eller Raymond Well m.fl från Schweiz. Relativt små företag i en tuff konkurrens…..men med mycket Intellektuellt Kapital

    • Tack Leif för en förhoppningsfull(?) kommentar.
      Det är en intressant iakttagelse om medias roll i samhället.
      Men min fråga är dock: kan verkligen media ha en sådan central roll som du utmålar?
      Är kanske det mediala samhället på väg att överflygla företagens egen information – läs årsredovisningar – som tidigare var den sanning som gavs?
      Är det så att ”mjuka värden” börjar betyda mer än ”kalla fakta”?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s