Att skjuta på sittande fågel

Vi har den uppdelningen här i flanera.se att Axel tar de tunga frågorna, om världens skötsel, intellektuellt kapital och jazzmusik, medan jag inriktar mig på sånt som jag förstår mig på: att irritera mig på dumheter.

Just nu pågår en reklamkampanj från något företag, glömt vilket, om att man skall sluta ha telefonjack. Det har aldrig klart framgått vari mänskligheten skulle ha något att vinna på att göra sig av med fast telefoni, men det har säkert med någon form av teknikoptimism att göra. Mobiltelefoner kanske. Samtidigt, och kanske föranlett av samma krafter, vill man tala om att vi bör göra oss av med våra telefonkataloger. En lieman skrider in i någons hem, börjar kasta saker omkring sig, tar telefonkatalogen och säger, på finlandssvenska (vilket förmodligen är för att lugna åskådaren, att övertyga oss om att liemannen vill oss väl), något om att han bara skulle hämta telefonkatalogen. Och glider sedan ut ur rummet.

Vad kunna vi lära av detta? Jo att det finns de som tycker att a) fast telefoni är onödigt eller rent av skadligt och b) att vi inte behöver telefonkataloger (det finns ju Eniro eller motsvarande).

Det må vara dem tillåtet att tycka så, men det är bra enfaldigt. För är det något man vet så är det att a) mobiler är sårbara och upphör emellanåt att fungera, medan fasta telefoner är mer pålitliga och b) att Eniro och andra nättjänster är ett elände, ety att de inte talar om vad folk har för telefonnummer, eller det gör de i någon mån, men de talar inte om alla telefonnummer. Skall jag t ex ta reda på vilket telefonnummer Axel Sjöstedt har, så får jag på Eniro faktiskt reda på det, den här gången, med välliknande fotografi till och med. Men vid tidigare försök har jag bara fått reda på hans mobiltelefonnummer och fått söka på Lena Sjöstedt för att få reda på fasta telefonens nummer och vilket nummer på Regins väg de bebor. Jag vet detta med någon säkerhet, för bland mina uppgifter när jag skall få tag på någon för att komma överens om intervju hör att hitta telefonnummer och adress till den som skall intervjuas. Och då måste jag i allmänhet lita på att jag vet vem den tilltänktes fru/man är för att vara säker på att jag fått rätt telefonnummer och rätt adress.

Det är ju bra att det blivit bättre, och visst är det bökigt att leta reda på telefonkatalogen. Men när nättjänsterna inte räcker till är papperskatalogen bra att ha.

Så om liemannen kommer hem till er och vill knycka telefonkatalogen, så kasta ut honom. Och gör samma sak med de där beskäftiga typerna som rycker ut jacken ur väggen. Men de kanske bara finns på tv!

1 kommentar

Filed under Medier

One response to “Att skjuta på sittande fågel

  1. Eva Henriksson

    1. ungdomarna nu skaffar sällan en fast telefon.
    Det får räcka med mobilen, säger dom.
    En ekonomisk fråga också för många.Fast telefon på landet tar många bort av detta skäl.
    2 Jag har så svårt att se i katalogen så jag måste ha förstoringsglas.
    Det är inte så lätt!

Kommentera

