En lära för livet

Häromdagen läste jag en artikel Aftonbladet om matematikens betydelse för ett antal grundläggande värden. Det är inte utan att jag känner att jag kan sympatisera med artikelförfattaren, Eva-Lotta Hultén, just i denna fråga.

Det var på hösten 1963 då jag fick min nådastöt i matematiken. Det var upprop i första ring på realgymnasiet. Den förrättades av en matematiklärare av den gamla stammen – en skallig 63-åring med, vad jag kan minnas,  elaka ögon bak ett par coca-colaglasögon.
”Andersson? … Bengtsson? … Carlsson? … och efter en stund … Sjöstedt?
Gubben tittar upp och frågar med sökande blick: Sjöstedt … jaha där är du … är du månne släkt med Carl-Erik Sjöstedt?
Jag ser antagligen mer än förvånad ut eftersom jag kunde besvara frågan till mer än femtio procent – någon Carl-Erik var för mig i den stund en helt okänd figur – och dörför ruskade jag försiktigt på huvudet.
– Aha! det skall vi snart utröna sa min plågoande och reste sig från katedern. Han började med strax skriva på svarta tavlan, med en
gniiisslande krita, ett antal formler , teorem och bevis. Ibland vände han sig om och bad mig fylla i. Men jag satt  där – moltyst. Mina nyvunna klasskamraters blickar brände som svetslågor. Och gubben fortsatte sitt malande … nåå? …  2x + 1 < 3, kan uttryckas som 2 < 3 … nåå?

Nå! Ni!

Efter 10 minuters plåga var all min solbränna borta, och till och med mina kamrater började inse möjligheten av att … nästa gång så är det kanske min tur …
Läraren avslutade (helt uppgiven) så småningom pinan med repliken: … jag kan konstatera  att ni är inte släkt … NI och Carl-Erik Sjöstedt*.(se nadan)

Nu kan man bagatellisera den lilla incidens och säga att det tyvärr handlade om en lärare av den gamla stammen, som inte visste bättre, men jag vill faktiskt invända och konstatera att problematiken ligger på ett djupare plan. Denne ”insnöade” lärares pedagogik byggde på något förlegat kan man tycka, men dessvärre tycks samma pedagogiska insikt leva kvar. Matematik är ju, gu´bevars, en empirisk vetenskap som kan användas för att bedöma om något är rätt eller fel. 1+1 är= 2. Och den som påstår att 1+1 är =11 – den personen klassas som mindre vetande … ??

Någon – vem det nu är – har trott sig veta att matematik är ett så viktigt ämne,  så att det upphöjts till det finaste man bli i skolundervisningen – till  ett s.k. basämne. Utan godkänt betyg i matematik är man inte längre behörig till vidare studier – man värderas som en en andra klassens medborgare.
Men se; jag har levt, i snart 60 år med basala kunskaper i de fyra räknesätten, jag kan räkna procent, vet skillnaden mellan reella och imaginära tal m.m. m.m. – och jag har klarat mig bra med dessa basala kunskaper, samtidigt som jag har full förståelse för att professorerna på KTH sliter sitt hår när de får starta extrakurser i matematik för kandidaterna som sökt sig därstädes.

Faktiskt tror jag det börjar bli dags att inse skillnaden på matematiken som basbehov och som specialitet och inte fortsätta med att knäcka människor med att den som inte hänger sig åt matematik – den är dum i huvudet.

* För den oinitierade kan jag tillägga att Carl-Erik Sjöstedt var undervisningsråd och författare av läroböcker i natematik. Detta kanske bör tillägas för helhetens skull.

Annonser

En reaktion på ”En lära för livet

  1. Ingen kan någonsin komma någonstans med den nedtryckar mentaliteten. Alla möjligheter tas ju ifrån eleven. Alla dessa nedlåtande ord måste kompenseras med tusentals berömmande för att man ska fortsätta kämpa.Vem ska komma med dem? Ofta vet ju ingen hur illa det kändes där och då. För dig.
    Du var väl tyst? Berättade du för någon hur det kändes?
    Ingen kunde alltså kompensera med beröm eller visa en enorm tro på din förmåga.
    Hua. Även om vi inte gör riktigt samma skada idag så är detta en mycket viktig fråga.
    Jag längtar till dina diskussioner. (Bandol?)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s