Bilden av …

Med anledning av att ha blivit publicerad drivs jag ytterligare en gång att försöka förklara ett begrepp – ett begrepp som jag använt mig av när jag försökt förklara det här med intellektuellt kapital för Daniel.
Lördagens utgåva av UNT innehöll inte bara en kria om mitt tillstånd mellan åren 1945 och 2010, utan även en bild – ett fotografi – av föremålet för artikeln. Visst känner jag igen mig själv på bilden, men samtidigt får jag, än en gång, anledning att reflektera över väsentligt begrepp ”bilden av …”. Ett begrepp som vi oftast sladdar över utan att tänka ”vidare” på.
Säkert känner de flesta till den belgiske konstnären René Magrittes paradoxola bild ”Ceci n´est  pas une pipe.” För visst är det en pipa?
Nej just det – detta är inte en pipa – det är en bild av en pipa … det ser och förstår ju alla, men vad har nu detta med intellektuellt kapital att göra?
Jo; den matriella delen –  pipan – kan man skänka bort eller sälja, det vill säga pipan byter ägare. Men se; en bild av en pipa kan man dela med sig av, samtidigt som det materiella är kvar i den ursprunglige ägarens händer. Ett intellektuellt kapital med andra ord. Ett kapital som kan mångfaldigas, ett dolt värde som kan förräntas.
(Ex, bilden av pipan kan likställas med kunskap och kunskap kan delas med andra och blir då mångdubbelt värd.)

Men nu var inte det här resonemanget som jag fördjupade mig i när jag såg artikeln om mig själv i Upsala Nya Tidning, utan fastmer bilden som illustrerade innehållet.
Bilden av vad?

Ceci nést pas Axel Sjöstedt

Som sagt; visst känner jag igen mig själv.  Men det är som sagt en bild av mig, och ingenting annat. Inget framgår av bilden hur jag mår, hur jag känner, hur jag tänker, vad jag tycker. Samma sak gäller naturligtvis för min medtrafikant – Daniel.

Ceci nést pas Daniel von Sydow

Det är därför vi ses!

Se varandra – och ofta!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

