Dum dom … dum DO

Ibland går vissa saker en förbi – kanske beroende på att man är utrustad med en självbevarelsedrift, som repellerar de mest idiotiska nyheterna. Sålunda drog Daniel upp en dom som avkunnats i veckan. I SvD sammanfattas idiotin. En 28-årig muslimsk man i Skåne får 60 000 kronor i skadestånd från Arbetsförmedlingen. Mannen fråntogs sin ersättning för att han vägrat skaka hand med en kvinna.

DO – Jo,jo

Kanske jag förbisett domen då jag inte förstått att frågan drevs av DO och att dess chef, Katri Linna,  dessutom kommenterat domen på ett obegripligt sätt. Till DN har hon bl.a. yttrat:
– Det är viktigt att alla ska kunna delta aktivt i arbetslivet, och speciellt viktigt i en tid då det höjs kritiska röster mot personer som har religionen som en aktiv del av sitt liv. Det drabbar i synnerhet muslimer. Personer måste få hälsa på olika sätt. Det är viktigt att ingen är oartig, men man måste kunna hälsa på olika sätt beroende på religion.

Tydligen är redan det mesta sagt i frågan – sent skall syndarn vakna – och vad Nalin Pekgul sagt i GP sammanfattar väl vår, Daniels och min ståndpunkt. Hon säger:
– Vissa värden kan man inte kompromissa om. Vi anser därför att översyn av lagen måste till, säger Nalin Pekgul. Tänk om mannen sagt att han inte kan ta homosexuella i hand på grund av sin religion.

Det mesta är säkert sagt om denna dom – möjligen känner jag det frestande och gå ut testa var gränsen går för att kränka sin omgivning under beskydd av min tro.

P.S. Jag känner en kvinna som på flyget mellan New York och Stockholm flyttades till ett annat säte på grund av en israelisk medborgare hävdade att hans tro förbjöd honom att förtära sin måltid i närheten av en kvinna.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Dum dom … dum DO

  1. marianne

    Man undrar var gränsen går. För min del är Sverige ett sekulärt samhälle, religion är en privatsak. Man får helt enkelt arrangera sin livssituation så att det fungerar. På mitt jobb vägrade en en man ta instruktioner från den kvinnliga chefen med hänvisning till sin muslimska tro. Inte det samhälle som jag vill att min barn ska leva i.

Kommentera

