Dagstidningens död?

Som så ofta kommer uppslagen till något av det vi skriver om här från något av det vi läst i tidningen. Därför är det välgörande när Lars Linder i dagens DN skriver en anspråkslös notis om att en tysk tidningsman, Heribert Prantl, politisk redaktör för Süddeutsche Zeitung, avlivar myten om dagstidningens förestående död. Det är inte internet som hotar dagspressen. Det är de sjunkande ambitionerna hos ägare och chefredaktörer, skriver han. Är det inte det vi sagt under våra promenader och på Fågelsången under våra veckoavslutningar, detta att nedrustningarna av redaktionerna bäddar för att profetiorna om papperstidningens förestående död blir besannad. Han säger också att verksamheten har strömlinjeformats och att kunniga journalister ersatts av snabbproducerande spaltfyllare. Det som dödar pressen i USA är, säger han vidare, främst orealistiska avkastningskrav från ägarna, som strippat redaktionerna på resurser i tron att tunnare produkt ger fetare vinst.
Här i Uppsala har tendensen funnits att göra en tidning för 20-åringar, om 20-åringar, av 20-åringar. Problemet är att de yngre aldrig varit några flitiga tidningsläsare; det kommer längre upp, när intresset för bakgrundsfakta blir större än intresset för det snabbt förbifladdrande nyhetsskvalet. Varför inte göra en tidning för dem som läser tidningen? Det har varit ett framgångsrikt koncept förut!

1 kommentar

Filed under Medier, Politik & samhälle

One response to “Dagstidningens död?

  1. Jovisst! Uppvuxen som jag är på en dagstidning – Dagbladet i vår kära hemstad Sundsvall, Daniel – så sörjer jag så klart utvecklingen. Tre tidningar med olika profil fanns det när jag växte upp. ST, Dagbladet där min pappa arbetade och Sundsvalls-Posten där min tjocke vänlige farbror var annonschef. SP dog för länge sedan, Dagbladet ingår på något sätt i ST-koncernen och är en mager liten tidning nu. Visst är det sorgesamt när det blir allt färre dagstidningar. Jag har svårt att tänka mig att mitt morgonprassel ska ersättas med en läsplatta, men så blir det kanske?

Kommentera

