Guldkorn

Jag håller på att hjälpa en god vän som inte behärskar ärans och hjältarnas språk och översätter då en del gamla brev. Bland dem påträffade jag i går ett brev från Karl Ragnar Gierow, som man inte trodde var någon lustigkurre. Han var 1960 chef för Dramaten, som då genomgick en genomgripande restauration, och skriver ett brev till Dag Hammarskjöld med följande lydelse:
”Käre Dag,
Om Du skulle känna dig benägen att bättra på Dina framtidsutsikter genom att slå in på salig Sjövalls* och min bana så kan jag ge dig ett par goda råd. Om Du har en teater, så stäng den inte till något pris i världen, även om den gradvis faller i spillror. När du ändå har stängt den, så låt bli att öppna den igen. Kort sagt: Om jag hade haft den blekaste aning om vilka lidanden den här ombyggnaden skulle medföra, så hade den aldrig blivit av. Det är tack vare bristen på insikt och förutseende, som världen går framåt.”
Den avslutande insikten väntade jag mig inte från det hållet. Bilden av denne utmärglade man i sina mörka glasögon skymde en människa med ett betydligt ljusare sinne än vad han gav sken av.
Och vad har det här med Walk & Talk att göra? Inte ett dyft, men det är också sådant vi pratar om under våra promenader.

*Sjövall var, för oss obildade, teaterdirektören i Ett resande teatersällskap av August Blanche. /Axels kommentar

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

