Separation

Hustrurna tycker att Axels och min promenadiver och därmed sammanhängande kommunikationslusta påminner om ett gammalt äktenskap. Det tycker inte jag, för vi grälar till exempel sällan. Vi kan ha olika åsikter, men eftersom våra samtal aldrig går ut på att visa att man själv har rätt och den andre fel uppstår aldrig irritation av det slag som är själva kärnan i ett äktenskap. Nu får jag säkert på skallen av Hustrun, men jag menar naturligtvis inte vårt äktenskap, utan menar bara ”vanliga äktenskap”, som inte välsignats med den frid och harmoni som dominerar i vårt.
Det kan gå.
Men även medvandrarens och mitt umgänge har törnen på stigen. Och nu börjar det uppstå risk för att trampa på dem.

"Surt ..."

Axel och Lena åker snart en sväng till södra Frankrike. Jag brukar acceptera detta och unna dem en smula sol och värme, så här i gråslasket, som den här tiden brukar representera. Och jag kan ta att han berättar, som under senaste baladen, att han om en vecka skulle sitta i trädgården och njuta traktens rosévin, som han talat så mycket om och som jag, med den goda fantasi jag besitter, också kan förstå är sällsynt smakrikt och gott. Men till slut kommer den, kniven i ryggen, när han avslutar sina längtande tirader om det fjärran Södern, med att påpeka att citronerna nog är mogna nu . . .
Där någonstans brukar någon form av smärtgräns gå. Och blir det mer tjat om de där jämrans citronerna, kommer jag att leta upp ett gammalt kåseri om just detta och lägga ut under hans bortovaro.
Nu är han varnad!

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Separation

  1. Anders

    Förstår att gångarnas förhållande liknar det, i vissa avseenden, perfekta äktenskapet. Och att Daniels separationsångest blir större ju mer medgångaren berättar om de planer han har för den förestående resan till södra Frankrike.
    Lovar att jag, som mer eller mindre permanent rumsgranne, skall göra allt för att muntra upp honom med diverse inlägg och påpekanden om vad jag skall göra, äta och kanske framförallt, dricka under min resa till en annan del av södra Europa, nämligen trakten strax söder om Lissabon. Alldeles i närheten av fina golfbanor, fina vingårdar (Ramos med Vila Santa tex). Mer detaljer kommer att utdelas personligen vid tillfällen när vi sitter bredvid varandra vid våra respektive skrivbord.

Kommentera

