Policydokument

Under mina hektiska ansträngningar att undvika att göra det jag borde göra upptäckte jag detta mejl till Axel, som ett – just det – policydokument för våra vandringar och samtal. Det kan vara lämpligt att återge det nu, när jag inte har min medvandrare tillgänglig.

Nostalgi

Nostalgi är bannlyst som samtalsämne vid våra promenader. Men understundom dyker ändå misstänkt snarlika ämnen upp i förbigående. Det inleds ofta med ”Det var som när . . .”, ”För resten, har jag berättat om när . . .” eller, i sin oförfalskade form, ”Kommer du ihåg . . .”

Det är då viktigt att inte vara dogmatisk utan acceptera det som ett lovligt samtalsuppslag om någon kommer in på radioprogrammet Snurran, när Snoddas kom till den närbelägna travbanan för att tävla i isracing för bilar eller för att utröna vilken av bröderna Anlert som Towa Carson är gift med.

Musik brukar vara ett ämnesområde som gärna leder in på nostalgiska banor. Det kan vara via så vitt skilda associationsräckor som vem som spelade trummor när Louis Armstrong turnerade i Sverige 1959 (Danny Barcelona) eller vem som sjöng in En student från Uppsalalala (Nina Lizell).

Sedan detta skrevs, för drygt fyra år sedan, har mycket ändrats. Nu har vi till och med en rubrik som heter just Nostalgi. Och jag tror att vi var fel ute med Nina Lizell. Nu tror jag det var någon norska, som gjorde den svenska versionen om denna tyska hyllning till Lärdomsstaden.

Tiden går, fast jag vet inte om jag håller med den som sa: ”Det var bättre förr. Ju förr dess bättre!”

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

