Dagens kulturdebatt

Min medvandrare Axel har uppmanat mig att skriva något dräpande om dagens kulturdebatt och har därigenom gett ett gott exempel på begreppet tulipanaros: något som är enklare att säga än att göra.

På något vis är det förstås smickrande, men samtidigt är det inte så smickrande för den gode Axels omdöme. Hur skall jag, en sketen korrekturläsare, fälla en dom över dagens kulturdebatt, när jag själv inte just deltagit i densamma. Jo, en gång har jag faktiskt startat en kulturdebatt på UNT:s kultursida. En god vän och granne vikarierade som kulturredaktör, då ordinarie chefen, Wårtan, som vanligt om somrarna befann sig på pensionat på Orust.

Beskuren Anka

Han tog då in en recension av en praktbok med Disneyserier, betitlad Jag, Kalle Anka, som jag efter bästa förmåga sablat ner, eftersom man beskurit och våldfört sig på den store Kalle Anka-tecknaren Carl Barks fantastiska bilder.

Carl Barx?

Denna recension hade jag skrivit när boken var jämförelsevis ny, föregående höst, men ännu inte funnit nåd inför Wårtan, vilket medfört att boken sedan dess redan hunnit gå på rean. Det som emellertid satte i gång själva debatten var inte bara att jag tagit mig för att kritisera en visserligen usel utgåva av det som ändå var det bästa som någonsin skapats i serieväg, utan fast mer att jag stavat Carl Barks namn fel. Detta var egentligen inte så konstigt, Disney hade i årtionden velat hemlighålla vem Den riktige tecknarn var, varför namnet bara traderats muntligt kännare emellan. Till detta skall läggas att detta skedde i början av 70-talet. Så jag, olycklige, stavade namnet Barx, troligen influerad av hur en då för tiden högt uppburen politisk tänkare stavade sitt namn. Detta ledde till att jag fick gå i svaromål, inte bara en utan två gånger – med honorar båda gångerna!

Men jag tror inte att det var detta Axel avsåg med sin uppmaning. Jag hade berättat att jag under privat uppdragsforskning tröskat mig igenom ett otal brev till och från Dag Hammarskjöld till och från olika kompisar i hemlandet: Pär Lagerkvist, Herbert Tingsten, Carl Ragnar Gierow, Sten Selander, Eyvind Johnson, makarna Myrdal, Uno Willers, Bo Bergman, Erik Lindegren, Anders Österling, Hjalmar Gullberg med många flera. Där kan man tala om kulturdebatt. Jag undrar hur många av dem som nu med liv och lust deltar i den svenska debatten, som Jan Gullou, Björn Ranelid,  Camilla Läckberg, Carina Rydberg och Liza Marklund. kommer att vara kända till namnet, än mindre vara lästa, om så där en femtio år? Axel tyckte om mitt påpekande att det liksom var mer resning över de äldre kulturpersonligheterna, vilket nog dock säger mer om mina preferenser än om den egentligen omöjliga frågan om vilka som är ”bäst”. Men jag vet att jag hellre läser en roman av Lagerkvist eller till och med alla volymerna i Tingstens memoarer än vad som helst av någon av dem i den senare gruppen.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Dagens kulturdebatt

  1. Pingback: Flanera.se

Kommentera

