Nationellt prov

Med sikte på framtidenDet har tydligen varit nationellt prov för niondeklassare i de svenska skolorna. Genom en väns försorg fick jag, och sedermera min baladekamrat Daniel, tillgång till uppgifterna. Fråga numero ett(!) i formuläret löd: En burk med te väger 400 gram när den är helt fylld. Burken väger 280 gram när den är halvfylld. Hur mycket väger en tom burk?
Som du, käre läsare, säkert känner till är matematik inte min starkaste sida, (se tidigare bekännelse), varför jag genast stressades till oanade höjder och försökte genast sätta upp en andragradsekvation med både x och y. Strax biträder hustrun mig – som gammal latinare och halvklassiker – och förklarar helt frankt ” … så här … å  så här …  så  – ja det säger sig ju självt  … det är ju ren logik …
En timme senare konfronterar jag min baladekamrat Daniel med uppgiften,  innan vi ger oss ut i Stadsskogen för den fysiska delen av vårt projekt. Visserligen är han också latinare, men ger sig ut, i diskussioner med mig, som varande både kunnig och intresserad av matematik. Efter en stunds fundering, som utmynnar i en hänvisning till ”brist på sömn”, vill Daniel ha papper och penna.

Som sagt; vad kunna vi nu lära oss av detta. Ja, inte mer än att  vår väns man, som är professor på KTH, kanske kommer att börja fundera över värderingar som han tidigare uttalat: ”Det var bättre förr ”, men i sanningens namn – det här vad jag tror: Vi som genomgått en stor del av livet är präglade av vad vi lärt oss i ett tidigare stadium. Jag – och kanske Daniel – har på ett tidigt stadium fått krav på oss, medan hustrun har fått behålla sin förmåga till logik – i detta fall.

P.S. Daniel har, efter påpekande, låtit meddela att han löste problemet – så småningom.

Lämna en kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar

Kommentera

