Urarva SEKO

Så har då åter mitt liv berikats. Jag har dels exporterat Daniel till Tjörn, varför jag under en veckas tid har ”fritt löp”. Ingen moderator, ingen som vet och kan bättre –  men framför allt ingen språkpolis. Det andra som berikat mitt liv är när jag återigen får uppleva hur di har de – de enögda. (Det heter visst att i de blindas rike är den enögde kung). Denna morgon berikades, som sagt, jag och samtliga Uppsalabor med en gratistidning – UppsalaDemokraten – som väl inte skall ses som en tidning, utan fastmer ett annonsblad från S. I alla händelser bläddrade jag igenom tidningen, varvid min föreställning om att mediernas roll är att stå fria för att utöva en kritisk granskning, snabbt kom på skam. (Jag har ofta tyckt synd om de stackars människor som måste förfärdiga skvallertidningar – inte bara en gång, utan veckovis. År ut och år in. Och samma känsla väcks när jag bläddrar igenom UppsalaDemokraten.)

Kungarikets ordförande

Det är svårt att återge denna tidnings innehåll, men i en annons i tidningen hittar jag följande annons. Den är läsvärd eftersom den skapar en oöverträffad insikt om hur en del människor, (läs fackföreningsmänniskor), tror att ett samhälle byggs. Annonsen klarlägger SEKO:s urarva insikt, d.v.s. oförmågan att erkänna arv från gångna tider. När jag läser annonsen tycker jag, som sagt, uppriktigt synd om upphovsmännen. Det måste göra ont att skjuta sig själv i foten. Här beskrivs och utlyses en pristävling som går ut på att rösta fram den ”Svenska modellens dödgrävare”, som om de vore några ”fenomen” som, underförstått, den borgerliga regeringen skapat. Jag vågar mig på en gissning att på den topplista över dödgrävare som skall presenteras i sinom tid, kommer inte en enda socialdemokrat, än mindre tillika fackföreningspamp, att återfinnas.
Som exempel på faktorer, som tillhör den så omhuldade svenska modellen och, som så sakteliga håller på att nedmonteras tas vården, skolan och omsorgen upp.
Inser man inte på SEKO att ett demokratiskt samhällsbygge – en process som bygger på en mängd faktorer, i vilken människor väljer. En annan synvinkel skulle kunna vara att se den Svenska modellens dödgrävare som de som misskött sitt mandat och därmed bäddat för förändring i samhället.

Som sagt: I de blindas rike är den enögde kung.

1 kommentar

Filed under Ankdammen, Kultur

One response to “Urarva SEKO

  1. Christer Sköld

    Hej Axel!

    SEKO Energi eller rättare sagt SVEKO energi är för min del det absolut sämsta och värsta kortslutna fucking fack jag varit medlem hos!!!

    Som sagt var: I det blinda SEKO:s rike, för inbördes beundran, – är den enögde kungen, – naturligtvis = >Janne Rude’n<

Kommentera

