Nu är det klippt

Simson

Jag har klippt håret!
Likt Simson kände jag att jag successivt förlorade min kraft under denna procedur eftersom jag fick en kaskad av ord över mig av salongens Delila.

Min frisör kommer från Iran. Hon har väldigt bestämda åsikter i skilda ämnen men oftast kommer vi bra överens i skilda frågor, förutom att hon tycker att jag borde ha längre hår(?).
Idag talade vi om mest om alldagliga ting som den sena våren, Uppsala som stad att leva i och om vädret i sydeuropa men specifikt i Frankrike. Och då brann det till.
– I Frankrike där vågar dom! Och i Belgien!
Vi hade kommit in på ämnet burka/nibqa-förbud.
– När jag lämnade Iran 1979 kunde jag bära bikini. Idag kan jag inte återvända för att jag har en son med en man som jag inte var gift med. Och här i Sverige pratar vi om frihet att få gå klädd som man vill. Om en mördare bar jeans när han dödade – inte börjar man tala om jeansförbud … man dömer honom för mord. Men här hålls kvinnor ”fängslade” av sin män … och vad pratar vi om … om det vi ser … kläderna. Våga prata om vad det egentligen gäller … om förtryck … så försvinner burkan och nibqan av sig själv … …

I den egentliga skrönan växte Simsons hår ut och han blev som förut. Personligen skall jag fortsätta att klippa mig.

Simson & Delila.

Bakgrund: SvD / SvD / DN

1 kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar, Politik & samhälle

One response to “Nu är det klippt

  1. Pingback: Nu är det klippt, sa Axel « Flanera.se

Kommentera

