Ingen veckoavslutning

Axel har rest till fjälls. I tjänsten, som det heter. Det innebär – eller innebar i går – att den sedvanliga veckoavslutningen på Fågelsången fick ställas in. Och det var min tur att betala.

Så det blev i stället till att fundera själv, och det var ingen uppbygglig erfarenhet. Jag är väl heller inte den som sitter för mig själv och bara tänker, och framför allt kommer det ingenting på beställning. I allmänhet är det när jag är ute och går kvällspromenaden med hunden som tankarna kommer. Och det är ju så dags då, för det är vid halvtvåtiden så där, och då tar det emot att sätta sig vid datorn och skriva ned dessa odödliga tankar. Så jag går i allmänhet och lägger mig. Och somnar, i bästa fall.

Och på morgonen är det borta. Det är naturens visa ordning, denna självsanering, för det jag tänkt ut är väldigt sällan något alldeles nytt, som ingen tänkt förut, och väldigt sällan något som är värt att skriva på bloggen om. Heller.

Detta är alltså vad jag nu tänkt ut alldeles själv. Men nästa vecka blir det säkert De stora frågorna som avhandlas igen, för då är Axel återkommen till civilisationen, full av idéer från fjällvärlden. Och jag kan vara språkpolis och använda ord som han får slå upp. Så då är det som vanligt igen.

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen

Kommentera

