De Stora Frågorna

Axel och jag gjorde vår vandring endast och uteslutande till Fågelsången i dag. Dels visste vi inte om det skulle få för sig att börja regna – kvavt var det i alla fall. Axel gick ut hårt och sade sig tro sin höft om att kunna ta honom runt Stadsparken före kaffet och kakan, men just som jag gått med (!) på att gå en sväng så fick han brådstörtat ont i foten. Jag tror att han bara ville ha kaffe.

Direkt vid kaffet och pistagekakan började han så ansätta mig om ordningsfrågor vid ett nyligen bevistat kalas. Därefter gick han raskt över till det här med Gud.

Han tror inte nämnvärt på Gud, men tror att jag gör det eftersom jag fortfarande betalar skatt till Svenska kyrkan. Jag fick kort sagt gå i svaromål för inte bara Jesu existens och leverne och död utan också Guds. Ibland får man uppgifter man inte är mäktig att riktigt klara av.

Han undrade över hur det kom sig att just judarna blev Guds utvalda folk. Och inte exempelvis danskarna? Jag förklarade varför. Ni förstår själva? Jag skriver ”Jag förklarade varför.” Det är mycket att ta på sig för en stackare som inte har undfått trons nåd. Men vafan, som jag inte sa, men tänkte, man får göra så gott man kan, för samtalets skull. Jag förklarade att danskarna ett tag har varit inte bara en utan en hel hoper gudars kanske inte direkt utvalda folk, men åtminstone deras upptagningsområde. Men att bäst före-datumet så att säga har gått ut för asatron. Då frågade Axel något som ungefär kan tolkas som ”Har inte det gått ut för kristendomen också?” Det diskuterade vi ett slag utan att komma till något riktigt bra svar, men vi tyckte att vi visste inom vilket härad svaret så till sägandes skulle vara att finna.

Vid det laget var kaffet urdrucket och jag skulle skjutsa dottern till hundmatsaffären och mig själv och Hustrun till en annan affär som tillhandahöll vinet till den omnämnda dotterns förestående bröllop. Vi glömde sprudlet, så vi får åka tillbaka.

Väl hemma somnade jag av utmattning därtill uppmanad av min hund som lade sig bredvid mig, suckade djupt och somnade.

Uppstigen ur paulunen ser jag att Axel har skrivit och hoppats att han inte missbrukat mig i egenskap av bollplank. Jag skrev och lugnade honom. Jag kom därvid att omnämna att jag själv varit inne på jämförbara frågor i och med att jag nu läser de sista sidorna i Erlend Loe och Petter Amundsens bok Expedition Shakespeare, som är en i raden av böcker som ifrågasätter om Shakespeare skrev Shakespeares verk. I detta fall är det sir Francis Bacon som är Shakespeare. Jag antydde då att det inte bara tron som har sina gränser, även tvivlet har sina. Jag har som sagt inte läst slutet, så jag vet ännu inte om det finns någon sinnrik knorr på det hela, som i en annan bok jag läst nyligen, där  Marlowe var Shakespeare, men ändå inte var det. Men man kan inte upphöra att förundras över alla ansträngningar som görs för att klarlägga sådant som i och för sig kan vara intressant men inte lägger något till eller tar bort något från storheten i Shakespeares verk, oavsett upphovsman.

Något slutgiltigt svar kan jag inte avge på denna min egen undran, lika lite som när det gäller Guds bäst före-datum; vi gör ju inte sådant på den här bloggen. Vad skulle vi då diskutera nästa gång?


1 kommentar

Filed under Kultur, Lärdomar och fördomar

One response to “De Stora Frågorna

  1. Daniel – du har en journalistisk ådra som naturligtvis ger dig rätten att fritt fabulera i ett ämne där mina relevanta frågor i ämnet ”De stora frågorna” framstår som både naiva och i viss mån omdömeslösa. Dock bygger de på ett par reflektioner som jag ville vädra efter ha läst två böcker som behandlar Jesus. På grund av tidsbrist kan jag dock inte klarlägga mitt resonemang, men jag återkommer – om inte annat för övriga läsares undringar – om vilka frågor det gäller. Invänta därför mina reflektioner efter ha att ha läst Gardells Om Jesus och Lena Einhorns Resan till Damaskus.
    Men först skall jag ut på en egen resa.

Kommentera

