Tänkvärt

I dessa dagar, då den ungdom som sägs vara vår framtid far fram och åter i städerna stående på lastbilsflak och skrålar något som jag inte vid något tillfälle lyckades identifiera som Studentsången, får man reda på att det historiska har skett att Socialdemokraterna inte längre är största partiet i Sverige. Nu är detta bara en av många undersökningar, men tendensen förefaller klar: Socialdemokraterna dyker och Moderaterna (och i Alliansen såvitt jag ser bara Moderaterna) går uppåt. Man kan fråga varför, och det gjorde en reporter på TV 4 alldeles nyss. Hon ställde frågan till en av dessa nybakade studentskor, vilka som sagt gör allt för att vi inte skall ha alltför höga förväntningar på dem: ”Varför har Socialdemokraterna tappat så många sympatisörer?”. Hon svarade: ”Jag tror att det beror på att man inte vet vad de vill. De är ett av Sveriges största partier och jag vet faktiskt inte vad de vill!”

Jag tycker det låter som en bättre analys än Socialdemokraternass olycklige partisekreterare Ibrahim Baylans: ”Ja, vi är i en uppförsbacke, men den har vi alla möjligheter att ro hem.”

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

