Gårdagens nyheter

I går intervjuades Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund i Dagens Nyheters pågående presentation av partiledarna inför valet. Som nästan alltid i sådana här intervjuer framstod Hägglund som en tämligen eftertänksam person utan tvärsäkra åsikter om allt och alla. Han var tapper nog att, uppmanad av intervjuaren, än en gång försöka förklara vad han menade med det i politiken ovanligt lättbegripliga uttrycket ”verklighetens människor” som inte minst massmedierna medvetet har gjort vad de kunnat för att missförstå. I dag kom resultatet: i den senaste TV 4-undersökningen har KD  halkat under fyraprocentsspärren till riksdagen.

Min medkänsla med Hägglund har inget att göra med mina privata resultat av olika valkompasser, som envisas med att beteckna mig som kristdemokrat. Varför förstår jag inte, jag har mig veterligt aldrig haft några sådana böjelser. Men med statistik kan man ju inte diskutera. Däremot medger valhemligheten att jag, utan att dessa barometrar får reda på det, fortsätter att rösta på annat parti.

I dag intervjuades Miljöpartiets Maria Wetterstrand och gjorde ett sympatiskt intryck, där hon bland annat gav uttryck för ogillande av Socialdemokraternas och Vänsterpartiets starka betonande av statens inflytande, på bekostnad av individens. Vi får vänta och se om det kommit en ny opinionsundersökning i morgon, och se om Miljöpartiet också dyker ner i opinionssiffrorna.

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

