Heja Schweiz!

Alternativ till vuvuzelan?

Fotbolls-VM är en allvarlig sak som det här inte skall skojas med eller raljeras över. Men visst är det något befriande när ett lag som Schweiz går och slår en favorit till slutsegern som Spanien? Det skrivs annars bara om att det låter så mycket av de där plasttrumpeterna som jag aldrig lär mig namnet på, så ibland kan det vara på sin plats att skriva om själva fotbollen.

Jag har själv ett kluvet förhållande till fotboll. Jag älskar att titta på fotboll men har aldrig själv lyckats nå någon som helst grad av skicklighet i sporten. I skolan kom en dag pingstpastor Stanley Sjöberg till läroverket i Sundsvall och sjöng då ”Klippa du som brast för mig”, en för oss okänd from sång eller psalm. Men somliga uppsnappade innehållet, för redan under första gympalektionen därefter brast mina klasskamrater – om nu ”kamrater” är rätt ord – ut i sång när jag som back rundades av en mer lyckosam klasskamrat i motståndarlaget. ”Klippa du som brast för mig!” sjöngs det upprepade gånger, för det var det enda vi kunde och det var väl som försvarsklippa jag egentligen skulle ha fungerat, där placerad eftersom jag – och troligen alla de andra – visste med mig att jag inte skulle vara så framgångsrik i anfallet heller. Och värst – och säkert initiativtagare till psalmsången – skrålade en liten krullhårig sak, som här skall få vara anonym.

Men jag fortsätter att heja på Schweiz, för alla andra nationer blandar ändå ihop Sverige och Schweiz, för vi kan gott på det viset åka lite snålskjuts på alplandets framgångar, nu när vi för en gångs skull inte själva får vara med och leka. Fast jag tror nog att Sverige skulle ha klarat sig ganska bra där nere. Och vana vid kyla är ju di svenske också, något som andra mer ömhudade nationer verkar ha problem med, påpälsade som de är under matcherna under den sydafrikanska vintern som nu råder.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

