Glad midsommar!

Det är snart midsommardag och vi har just ätit vår midsommarmiddag. Jordgubbarna fick vara till en annan dag – ingen i familjen är så värst beroende av dem för att känna att det är svensk sommar, framför allt som de som går att få tag på kommer från Belgien.

Axel tror sig nu vara on speaking terms med sin dator, men det kräver att den talar franska, om jag förstod honom rätt. Eller att han gjorde det. Språkförbistring råder i någon form i vilket fall.

Inte nog med att de inte sparkar fotboll med någon framgång, de förstår inte utländska heller. Det är synd om fransmännen. De är inte vad de tror att de är och har heller aldrig varit det, annat under en kort tid på 1700-talet, då kulturen var fransk. Men det är länge sedan. Jag säger inte att det är bättre nu, när ”kulturen” (här avsiktligen satt inom citationstecken) är amerikansk (nu förstår ni citattecknen).

Så vi har stora ting att vänta från södra Frankrike, nu när den sjöstedtska datorn fungerar igen.

Jag är valpvakt, när hundens husse och matte (min dotter) är på bröllopsresa. Ett vällovligt syfte. men varför till Kanada? Där pratar ju en del franska?

Men för att det inte skall framgå alltför tydligt att jag ätit en bättre måltid, med vad därtill hörer, så slutar jag detta meddelande härmed.

Glad midsommar!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

