Nyhetstorka

Ovanstående rubrik är naturligtvis både direkt felaktig och ett uttryck för cynism, för rättegångar i Kambodja, folk som kläms ihjäl i Tyskland och avgående BP-direktörer är naturligtvis nyheter.

Men något som rör de smala segment av tillvaron som här behandlas har inte satt några större avtryck i tidningar, radio och tv. Så det kan jag här inte behandla.

"Jag"

Jag går i stället till ett av mina favoritämnen: mig själv. Vid återkomsten till staden möttes jag av ett brev från Rikspolisstyrelsen som inte omfattats av den eftersändning av posten som jag för dyra pengar föranstaltade om före semestern. Där meddelades det mig att jag var skäligen misstänkt för att ha kört 81 km/tim på en 70-sträcka i Vänge i slutet av juni och jag ombads att erkänna förseelsen eller bestrida densamma. Det var kanske inte det välkomnande jag hade tänkt mig. Men jag började fundera, så gott det nu gick efter att dels ha kört en lång sträcka i eländigt väder och just inträtt i en lufttom och blötklibbigt varm stadsvåning.

Jag är ju inte jurist, men jag rådfrågade några jag kände. En, som är advokat och med eftertryck länge hävdat att advokater är ett pack, svarade att jag borde skriva något i stil med: ”Ja, nu är ju inte smygfotografering min grej, men om ni gillar det så.” Riktigt hur det skulle främja min sak framgick inte, kanske menade han just att saken inte just gick att främja. Men, som sagt, advokater är ju ett pack. En annan, som för många decennier avlade en jur kand-examen och därefter inte befattat sig med juridiken, blev förbannad och tyckte att det är fel (min formulering, han använde ett kraftigare uttryck, som inte lämpar sig i en blogg) att statliga myndigheter skall utkräva 2 000 för en sådan förseelse när annat och mycket värre får passera opåtalat. En tredje, en doktor i rättshistoria, påtalade att ”skäligen misstänkt” är  den lägre misstankegraden, vilket hon tyckte borde vara föremål för vidare funderingar.

Mitt problem är att jag varken kan erkänna, för jag vet inte att jag kört för fort vid just detta tillfälle (det kan säkert ha skett någon annan gång, men hur det var den 26 juni vet jag inte), eller bestrida, av samma skäl. Och hur är det, skall jag bevisa min oskuld eller är det farbröderna och tanterna i Rikspolisstyrelsen som skall bevisa min skuld? Och vem avgör vem som har rätt? De som sitter uppe i Kiruna och tittar på bilder?

Sedan är det en annan sak att man inte skall köra för fort. Det bestrider jag alls inte, men själva tillvägagångssättet är lite olustigt.

Förlåt mitt dåliga humör, men det är sådant väder som skapar lågtryck även inombordsoch något måste man rikta sin irritation mot.

1 kommentar

Filed under Ankdammen

One response to “Nyhetstorka

  1. Pingback: Plåtpolis « Flanera.se

Kommentera

