Sommarläsning

Ibland kan det skilja ljusår människor emellan – men berikande sådana.

Vid ett kort besök i Uppsala kom Axel och jag att mötas på Stadsbiblioteket innan vi skulle ge oss av till ett för samtal lämpligt konditori. Axel hade då lånat en bok av Herbert Tingsten som han i ungdomen blivit starkt gripen av och undrade om jag hade något tips. Han gjorde säkert detta i den falska tron att jag såsom litteraturhistoriker (jag studerade för ca 40 år med viss framgång just det ämnet men har sedan dess inte gjort så många djupdykningar i de litteraturvetenskapliga farvattnen) och trodde väl därmed kunna få visa råd om matchande läsfrukter att ta del av.

Så blev det nu inte. Jag är en ganska ytlig typ, som gillar att bli road, gärna av litteratur. Som jag också visste att Axel är sorgligt dåligt inläst på barnlitteraturen gick jag en medelväg och rekommenderade den danske författaren Benjamin Jacobsens ”minor classic” Mordet på änkeprostinnan och, för säkerhets skull, den efterföljande boken Farmor i sjunde himlen. Böckerna är en sorts fingerade barndomsminnen från en gediget borgerlig familj i förra sekelskiftets Köpenhamn. Jag avslöjade inte att boken är ren fiktion, för jag hade inte hjärta att låta min vandringskamrat uppleva samma besvikelse som jag när jag fick höra att berättelserna är påhittade. Däremot berättade jag sanningsenligt att Ernst-Hugo Järegård på en OD-Caprice livfullt hade läst högt ur boken.

Det skall bli intressant att över en kopp kaffe och ett lämpligt bakverk, det är min tur, diskutera hans sommarläsning. Jag håller själv på med Farmor i sjunde himlen och njuter i fulla drag. Men så är jag också en ytlig typ, som inte i första hand skulle välja Tingsten som sommarlektyr.

Och varför skriver jag då detta på flanera.se? Jo, för att jag under en sömnlös stund just läst ett par kapitel och gärna vill rekommendera böckerna för en vidare läsekrets.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

