Broder fyra procent?

Göran Skytte

Valet är nu inte mer än någon månad bort och allt fler börjar kanske först nu fundera på hur de skall rösta.Göran Skytte har i SvD pläderat för taktikröstning, det vill säga att man inte nödvändigtvis röstar på det parti som står en närmast utan på det parti som löper störst risk att falla för fyraprocentsspärren. För dem med en snarare borgerlig än rödgrön grundsyn – hur den rödgröna grundsynen skulle se ut har väljarna inte riktigt fått reda på än – kanske det då kan bli fråga om rösta på exempelvis Kristdemokraterna. Så de gamla tidernas vänsterröster på ”kamrat fyra procent” eller vilket namn kommunisterna för tillfället gick under för att få ett lydigt stödparti till Socialdemokraterna kan nu vändas till en röst på ”broder/syster fyra procent”!

Det är lustigt med Kristdemokraterna. I de valkompasser som olika tidningar håller oss med förvånas jag ständigt av att bli placerad som KD-sympatisör. När jag klagat över detta för min omgivning. visar det sig ofta att också de är smygkådisar. Är det så att allmänt borgerliga värderingar numera klassas som kristdemokratiska, med samma märkliga logik som när alla beskriver sig som liberaler men bara ett fåtal röstar på Folkpartiet? Jag skulle nog aldrig själv komma på tanken att rösta på KD. Även om jag en gång rått min gamla mor att rösta på dem, när hon inte visste vad hon skulle rösta på när hon inte riktigt gillade den som då var ledare för Moderaterna –  hon tyckte att den bästa valaffischen var den som bar budskapet ”Rösta på Gösta!” – och var tillfälligt vilse och funderade på att låta bli att rösta. Jag vet inte hur hon gjorde, men jag tror det blev regeringsskifte – från sossestyre till borgerlig regering. Men jag minns inte.

Men det värsta tycker jag är att man – i alla fall jag – redan är så hjärtinnerligt trött på den lättköpta partiretorik man får höra i tv-snuttarna och snart från högtalare vid en valstuga nära dig. Skall den sista månaden bli ett enda långt hållande för öronen när man går över Stora Torget?

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

