Alice Babs – forever young

Daniel gav som skäl att det varit låg aktivitet på Flanera.se, att jag varit i Stockholm och lyssnat på sonen. Det senare äger i ock för sig sin riktighet, men att det skulle vara ett skäl för indolens hänger snarare ihop med att jag blivit så infernaliskt trött på förevarande valrörelse. Därför var det skönt att komma bort en stund, men inte längre än att man kan ta sig fram och åter på mindre än 2 timmar. (Men det finns ytterligare ett skäl, som jag skall återkomma till.)

Men först om min utflykt till Stockholm.

Alice!

Jag har alltså varit på Fashing på – som det heter – skivsläpp.
För släppet stod den eminent begåvade trumpetaren Karl Olandersson, sprungen från Hedemora och där han enligt uppgift började spela på sitt instrument redan vid 2 års ålder. I den månghövdade publiken varav 60  var från – just det – från Hedemora, fick säkert en musikupplevelse av det oförglömliga slaget. Ingen skugga över musikerna, men nog blev stämningen något mer förtätad än något kunnat ana när det visade sig att  en viss Alice Babs satt på parkett. Och saken blev inte sämre när hon i Karl Olanderssons avslutningsnummer, In a Mellow Tone, tog mikrofonen och duellerade med Karl.

När jag kom hem framåt midnatt måste jag, efter att ha lyssnat till hennes klockrena framträdande, googla och kontrollera hennes ålder … född 1924! Var detta sant? Med den rösten?
Karl Olandersson med trio må vara ursäktade – även om framträdandet var i ”världsklass”, som Alice Babs framhöll i ett litet improviserat tacktal –  men Alice Babs scatsång blev nog det oförglömliga minne som alla ”grånackar” fick med sig hem. Alice – forever young!

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Alice Babs – forever young

  1. Eva Henriksson

    Tänk så intressant. Att få vara med. Alice Babs nu!!!Och detta missade Lena för min skull….
    Men Martin då????
    Han var väl med ? Och hans pappa var väl stolt. Inget om Martin?

Kommentera

