Höjt bensinpris

Det är genant!
Men just nu börjar det – det här som vi alla anade skulle hända – att BP börjar försöka krypa ur sitt ansvar.
Jag hörde på Dagens eko i morse – en nyhet som snart, tro mig, kommer att växa – hur BP går ut och låter meddela att ”det är flera som bär ansvaret” för den värsta oljekatastrofen som någonsin inträffat på vår planet.

SvD redogör på webben hur BP börjar formera sig för att möta det enorma skadeståndsanspråk som kan resas. Om jag inte minns fel handlade det om 365 miljarder kronor.

Det skall därför bli väldigt intressant att följa juristernas alla turer, likt asgamarnas sätt, att nalkas sitt ”byte”. Först kommer ”hyenorna” – läs media – och river och sliter i bytet. Sedan kommer asgamarna – läs juristerna – till det dukade bordet.

Världens största oljekatastof  kommer antagligen att ända upp i världens största fest för juridikens dödgrävare.
Och notan – den kommer vi att kunna avläsa på bränslepumparna i sinom tid.
Det är så här det fungerar.
De största, globala företagen blir mer och mer allsmäktiga och moralen sjunker i takt med att priserna stiger. När sedan en katastrof är ett faktum, då kommer unga välutbildade jurister in i bilden och ”skipar rättvisa” … och förmögenhet för sig själva.
Effekten av deras ambitioner blir oftast en förlikning – i värsta fall ett rejält skadestånd, som i alla händelser – oavsett vad som händer –  öveförs till ”marknaden” … det vill säga till dig och mig.

Kolla pumparna!

Annonser

3 kommentarer

Filed under Politik & samhälle

3 responses to “Höjt bensinpris

  1. Karl-Johan Gombrii

    Några nyanser:

    Enligt amerikans lag är BP strikt ansvarigt – dvs oberoende av egen eller andras skuld – för alla kostnader för oljesanering samt för kompensation till skadelidande som fiskare, hotellägare och ägare av strandfastigheter som följd av oljekatastrofen utanför Louisianas kust.

    Ansvaret för oljesanering är obegränsat medan ansvaret gentemot privata skadelidande är begränsat till ca 550 miljoner kronor. Denna sk ansvarsgräns kan lätt brytas t ex om BP varit grovt vårdslöst eller brutit mot någon form för säkerhetslagstiftning.

    BP har nu kommit med ett partsinlägg där man försöker visa man inte var ensam ansvarig utan att också ägaren av den inhyrda oljeriggen og andra underentreprenörer kan klandras. Det kan i sin tur användas som argument för att BP skall få behålla rätten att begränsa ansvaret mot privata skadelidande, som i så fall kan tvingas att hålla också underentreprenörena ansvariga.

    Det är knappast överraskande i en situation där man möts med krav på ca 365 miljarder kronor och bolagets existens står på spel. Hittills har man betalat ca 36 miljarder kronor och har i sina räkenskaper avsatt ca 290 milliarder kronor för framtida kostnader. Dessutom kan det ju vara så att de har rätt. Det är i alla fall för tidig att slå fast att BP förfarit grovt vårdslöst eller brutit säkerhetslagstiftning, eller att andra än BP inte kan klandras.

    Att katastrofen leder till en ”lönefest” för claimant’s lawyers i Louisiana, Texas och Florida, alltså advokater som representerar skadelidande där är obestridligt. Det är också säkert att BP kommer att hyra på de bästa advokater de kan finna för att försvara sig.

    Jurister tjänar pengar på andras olycka liksom läkare, psykologer, skadereglerare, bilmekaniker och många andra yrkesgrupper. Jurister tjänar mer än många andra. Om detta og deras verksamhet med fog påkallar karaktäristiker som genant, asgamar och likgrävare kan likväl diskuteras.

    När det gäller notan, betalas den i första hand av BP’s aktieägare som en funktion av att BP tvingas sälja tillgångar i parti och minut och därmed reducera aktiernas substansvärde. I juni hade aktieägarna förlorat ca 630 milliarder kronor. Det vill säga att BP’s samlade aktievärde/marknadsvärde då hade sjunkit med 40% som följd av oljekatastrofen. Det skulle visa sig vara en överraktion , men illustrerar principen.

    Däremot bidrar inte bensinkunderna genom att betala ett högre bensinpris. BP kan inte välta över sina extraordinära kostnader på den som köper bensin. Om de skulle försöka kan Axel och andra BP-kunder i stället köpa bensin av Statoil eller något annat bolag som inte förlorat astronomiska belopp i USA.

    Det kan förstås inte uteslutas att oljepriset generellt, och därmed bensinpriset, kan öka om nya regler som följd av Deepwater Horizon-olyckan gör oljeutvinning från havsbotten dyrare. Men det är en annan nota.

    Kalle (gärna duva, sparv, örn, hök eller gök – men inte gam)

  2. Pingback: Jurister i olja « Flanera.se

  3. Daniel von Sydow

    Kalle inför ett helt nytt element i den här bloggen: sakkunskap. Vi har hittills levt lyckliga i tron att det är våra åsikter vi för fram. Att vi också skulle ha bakomliggande insikter har aldrig föresvävat oss. Tack, Kalle.
    Och Axel tankar nog inte så mycket på BP-mackar längre, så han drabbas nog inte så svårt.
    Fast Statoil köpte väl svenska BP?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s