Jurister i olja

Häromdagen skrev jag kort om oljekatastrofen i Mexikanska golfen under rubriken ”Höjt bensinpris”. Den avhandlade BP:s senaste agerande, som jag uppfattade som början på en lång väg in i ”glömskans förlovade land”, ledd av amerikanska jurister.

... och rättvisan har sin gång

En i mina ögon högst respektabel jurist – Karl-Johan Gombrii – kunde naturligtvis inte låta mig sitta och hitta på osanningar här upp i högan Nord – (själv sitter han i Singapore, och har därför kanske ett annat perspektiv) – utan ville förklara rättsläget för mig. Det har han gjort i ett underliggande svar till mitt inlägg.

Kalle har talat – och som vanligt – är han elokvent och kunnig. Men min ”point” i min kommentar var inte att redogöra för ett rättsläge som jag känner föga till, utan fastmer, peka på vad som kan komma att inträffa när välskolade jurister i USA får ”styra”. Exemplen är många och förskräckande vad som kan hända när marknaden i ett land som har fler jurister än ingenjörer.
Bhopalolyckan är kanske det mest iögonenfallande – och bästa – exemplet. Efter 26 års utredande föll domen. Resultatet kan med fördel läsas i SvD.

Jag vill inte komma i dispyt med en jurist som framställer sig som ”duva, sparv, örn, hök eller gök – men inte gam”, men vill ändå kommentera en ev. framtida dom över BP med orden; ”den som lever får se” … och det gäller oss båda tror jag.

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

