En fransysk visit

Kommer ni ihåg, kära läsare, mitt öde vad gäller mitt fortskaffningsfordon, en Renault som lades in på intensiven i slutet av juli.
Som framgick av bilden kom det att bli en operation med många komplikationer, men vårdgarantin kunde hållas, sånär som på 13 dagar. Men i gengäld fick jag nu ut en helt återställd patient.

foto: Eva Henriksson

Det var inte utan att det var med viss spänning jag och Daniel närmade oss bilsjukhuset på vår fredagsavslutningsbalade. Var det möjligt att patienten kunnat återuppstå från ”icke-finnas-värld” och skulle kunna börja utföra sina sysslor direkt?

Den direkt ansvarige för operationen – bil-neurokirurg Oskar Ehrning – försäkrade att patienten kändes helt frisk efter att han tagit ut voituren i sjukhusparken för provkörning.

”Le mécanicien par préférance”

Jag lovade i min förra drapa att om operationen skulle lyckas så skulle jag verka för att dr Ehrning skulle premieras med titteln ”mécanicien par préférance”. Sedan hur sjukhusledningen på Upplands Motor i Uppsala verkställer denna min ”franska” önskan låter jag vara osagt, men min förhoppning är att Renault – även i Frankrike – bör uppskatta det som den franska verkstaden inte klarade av på tio dagar … det gjorde Oskar Ehrning på 5 minuter, trots att han inte kunde tala med patienten på dess orginalspråk.

Lämna en kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar

Kommentera

