Meningen med livet

Uppmuntrad av sökningen på nätet häromsistens om huruvida Gud finns eller ej gick jag i dag vidare och frågade den moderna Pythian om vad meningen med livet är. Jag fick flera svar, de flesta kristet färgade. Dem läste jag inte. Jag hittade vad som troligen är en skoluppsats från min gamla skola i Sundsvall. Författarinnan, som alltså torde ha varit en gymnasist, skrev ungefär det jag själv i den åldern – och kanske nu – skulle ha svarat. Detta säger kanske en del om djupet i mina egna funderingar, men det låter jag vara. Wikipedia hade en längre utläggning, vilken i likhet med de diskussioner vi inom projektet Walk & Talk brukar prestera, inte hade något slutgiltigt svar på frågan. Vår tanke bakom vår ovilja att inte komma fram till slutgiltiga lösningar av frågor av det slaget är ju att vi då inte skulle ha något att diskutera nästa gång vi promenerade. Wikipedias skäl att inte avslöja sanningen är kanske en annan.

Låt oss åtminstone tills vidare nöja oss med att det inte finns en heltäckande lösning av problemet. Men jag kom att tänka på att de stora frågorna ofta har sina svar i barnlitteraturen, så jag citerar, ur minnet bör tilläggas, det som de stora tänkarna i Kamomilla stad meddelat mänskligheten:

Man skall inte skada andra, man skall alltid bjuda till

men i övrigt får man göra som man vill.

Så detta är väl forskningsläget vad oss beträffar. Åtminstone tills Axel återvänt och vi över en kopp kaffe och en Sarah Bernard-kaka har penetrerat frågan.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Meningen med livet

  1. Eva Henriksson

    Igår diskuterades i Annas eviga fråga om meningen var att få barn…..
    Det är det kanske i alla fall.
    Såg du det?

Kommentera

