Svenska kyrkan

Tvångsmedlemmar?

Nu är det snart den 1 november – igen.

Det märkvärdiga med detta datum är att då börjar ett nytt skatteår för den som inte anmält eventuellt utträde ur Svenska kyrkan.
Jag talade med min son, som ställde sig ganska undrande till hur det fungerar i konungariket Sverige.

– Varför skall man söka utträde ur en kyrka som jag aldrig tillhört. Jag kom  visserligen att tillhöra  den svenska statskyrkan av födsel och ohejdad vana, med den har ju upphört, och mig veterligen har jag inte blivit upptagen i den Svenska kyrkan. Hade det inte varit bättre för alla parter att man fått ansöka om medlemskap?

Ja, man kan ju faktiskt undra.

Det verkar, för de flesta svenska medborgarna som om man betalade en skatt för bevarandet av kyrkobyggnaderna eller något annat materiellt. Dop, konfirmation, vigsel, begravning o.s.v. tycks vara de största anledningarna till att flertalet ateister och agnostiker hänger kvar i Svenska kyrkan. Dessutom är 1% i skattesats kanske inte så mycket att bråka om, men i gengäld – vad händer?
Ingenting! Absolut ingenting!
Man hukar.
hemsidan konstateras helt kort: ”Från och med 2001 utträder många i samband med deklaration och skattebesked”.

Det verkar som om den Svenska kyrkan inte bryr sig värst mycket om människors själsliga hälsa. Man ligger lågt. Kunde man inte förvänta sig att Svenska kyrkan gick ut och försökte värva nya medlemmar, alternativt hindra medlemstappet inför det stundande månadsskiftet.

Eller är det månne så att Harry Martinssons svar till kyrkoherden i Gnesta håller streck, då han  påtalade att ”herr Martinsson har inte varit synlig i kyrkan på länge”

Harry Martinsson svarade: Nä, jag anser mig nog vara religiös!

2 kommentarer

Filed under Ankdammen

2 responses to “Svenska kyrkan

  1. margareta

    Undrar lite vad det är som du väntar på skall hända. Har själslig hälsa nödvändigtvis med kyrkan att göra? Det kan man väl också undra.

    • Eftersom jag inte tillhör ”klubben” vore det förmätet av mig att berätta vad som Svenska kyrkan bör göra. Jag är bara förvånad av att man ligger så lågt i frågor som kanske skulle göra att människor stannande kvar i kyrkan – av religiösa skäl. Idag verkar kyrkan så uppfylld om att vårda kyrkorummet och andra, mer eller mindre, materiella ting. Och bara en sådan sak som att man har politiker inblandade i det religiösa livet i Svenska kyrkan signalerar att det religiösa livet verkar vara av sekundär betydelse.

Kommentera

