Adeln – ett petrifierat stånd?

 

Atavistiska ansiktsuttryck

Ja, jag vet; att ge sig in i en kulturdebatt det är som att läsa Dagens Nyheter på sjön i en segelbåt – i briska vindar. Men det hindrar inte mig för att i alla händelser  kommentera ett debattinlägg på DN:s kultursidor.
Låt mig göra klart från början att jag inte läst boken – ja, ni förstår säkert vilken – och kommer ej heller att göra det, men detta hindrar mig inte från att ha synpunkter på synpunkter.

En Malin Ullgren utsäger, som feminist, att hon inte är emot samlag, vad det nu har med hennes artikel att göra, men kanske det är ett sätt för henne att få acceptens för sina vidare  resonemang. I princip har jag väl inget att invända om det hon skriver, utom när hon betraktar männen, av kvinnor födda,  som patriarkala, men när det  kommer till följande slutledning måste jag invända att jag tycker att hon gjort det väldigt lätt för sig.
Hon skriver: Med adel och ärvda pengar följer en patriarkal kultur som mer än i några andra samhällsskikt bevarat en syn på könen som bara kan beskrivas som en atavism – en historisk rest. Ordet atavism råkar just i det här sammanhanget vara extra passande.
Visst är det tjusigt att man kan hänvisa till ord som atavism, men sedan snubblar hon i terrängen när hon bygger sitt vidare resonemang på vad hon läst i SAOL. Enligt SAOL betyder det ”uppträdande eller arv av egenskap från långt tidigare släktled”, och man kan lägga till att ordets etymologi också handlar om släktskap på fädernet. Se här har författarinnan hittat två små ord, arv och släktled, som hon sedan bygger sin drapa på. För finns det några bättre exempel på arv och släktled än adeln och monarkin?
Med en monarki följer också adel och ärvda pengar, eftersom det är viktigt för den här gruppen människor att ha goda relationer till hovet. Så vi har inte bara kungen, vi har följdriktigt och som en naturlig del av detta statsskick också ett gäng högbördiga hangarounds som präglar statschefen, och därmed konstitutionen, med sina specifika värderingar.

Jag skall inte citera mer ur artikeln, men jag undrar i mitt stilla sinne: Vad har adeln, denna kvarvarande spillra av mänskligheten, med det här att göra. Läser vi inte dagligdags om icke-adliga regissörer, ishockeyspelare, fotbollsspelare, filmskådespelare m.fl. som utövar samma makt som Malin Ullgren pådyvlar svenska adelsmän och monarker. Jag tror inte att man skall göra det så enkelt för sig om man nu vill diskutera monarkins vara eller icke vara genom att  göra det till en klassfråga. Och om man vill söka problemet så tror jag att man får söka längre tillbaka i släktleden och lite längre ner.

3 kommentarer

Filed under Ankdammen, Kultur

3 responses to “Adeln – ett petrifierat stånd?

  1. margareta

    Varför inte kommentera i DN om detta – en större läsekrets behövs för detta vettiga inlägg.

  2. Som du kanske känner till skriver inte Daniel och jag för massorna‚ vi är bara en liten fjuttifikation i det medial havet. Men tack ändå för vänligt mottagande av det vi skrivit. Ett sätt att sprida Daniels (och mina) ”kvalitéer är att förmedla till din omgivning.
    Hälsningar från ett ”drabbat” Uppsala.

  3. Daniel von Sydow

    Jag lät i morse avsiktligt bli att läsa artikeln och efter att så här ha fått den refererad så verkar det som om detta var ett klokt beslut.
    Vad som intresserar mig är att hon på något sätt verkar utgå från att just dessa båda ord, ”arv” och ”släktled”, är något som framför allt gäller för adel och kungahus. Alla har vi väl vårt genetiska arv, i slott såväl som i koja, och släktled likaså?
    Hur tänkte hon där? Tänkte hon alls eller ville hon bara ge uttryck för en från början uttänkt slutsats, och tog stöd i de båda orden, glömmandes att de är lika giltiga för alla människor? Enfald finns förvisso i såväl kungahus som adelsfamiljer, men jag tror att artikeln avslöjar att den finns lite varstans.

Kommentera

