Vad är allmänintresse?

Jag skall inte ge mig in på att kommentera Aftonbladets och Expressens darriga försök att försvara publiceringen av namn och bild på den i Malmö gripne ”skjutaren”, som den nya termen lyder. Kommentarerna på deras hemsidor räcker mer än väl. Man hänvisar till ”allmänintresset” utan att närmare gå in på vad det är. Tyvärr börjar det sammanfalla med ”i vida kretsar spridd nyfikenhet”, och för sådant allmänintresse finns inga anledningar att ge efter. Det kan väl inte ifrågasättas, ens av chefredaktörerna på de stora kvällstidningarna, att man på dessa håller sig med en annan etik än de andra tidningarna. Det måste finnas en förklaring till att DN och SvD inte hänger ut de misstänkta i det här fallet. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson drar parallellen med när DN meddelade vad den för mordet på Anna Lindh hette, men det är viss skillnad. Och frågan är om det var DN:s stoltaste dag.

Debatten bland kommentarerna är minst sagt varierande, med tydligt främlingsfientliga toner blandade med mer sansade ifrågasättanden av om det är den goda pressetiken eller mer grumliga motiv som ligger bakom publiceringsbeslutet. Jag tänker inte ge mig in på det nu. Jag blir bara väldigt trött. Och detta är inte en dag då jag är särdeles stolt över att vara journalist.

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

