Folk i gemen

Är det rätt av Wikileaks att publicera diplomaternas korrespondens?

Denna icke helt ointressanta fråga finns utlagd på SvD:s nätupplaga. Som framgår av det aktuella resultatet är inte frågan avsedd att kunna besvaras med ett enkelt JA eller NEJ – (ställningen är tämligen jämn).

Kanske det är att gå för långt att jämföra Wikileaks med en skvallertant, men vissa paralleller är slående. (Observera att det könsbestämmande ordet ”tant” inte har någonting med min fördomsfullhet att göra, utan används mest för att dra ner frågeproblematiken till en något mer gemen nivå.)

En god vän till mig, sade då han anförtroddes en hemlighet … ”jag lovar att inte säga något, men jag kan inte garantera att den som jag berättar för inte håller tyst …” och detta överfört på Wikileaks kan man tolka som ”det är väl inget fel av Wikileaks att publicera diplomaterna korrespondens, samtidigt som Wikileaks naturligtvis inte kan ta ansvar för hur hemligheterna förs vidare.”

Som alla förstår så haltar resonemanget. Wikileaks vet ju att all världens media hjälper till att sprida allt lokalt skvaller och transformera om det till bypolitik. Följaktligen får vi oss till livs genom framför allt via Aftonbladet och SvD och deras nyhetsvärdering, vad de tycker är värt att föra vidare.

Jag vet inte om det är speciellt mycket att yvas över. De flesta s.k. nyheterna är väl av den digniteten som man kan förvänta sig av ”folk i gemen” – och då inbegrips även diplomater och att ”fint” folk.

Lämna en kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar, Politik & samhälle

Kommentera

