Identitetslösa

”Vem är du, vem är jag, levande charader” sjöngs det i en visa, med finländsk accent – eller skall man säga finsk här?

Shit la même, som min fransyske kamrat brukar säga, det var inte om Arja Saijonmaa detta skulle handla, utan om Axel och mig. För vi är nu de enda som vet vilka vi är, åtminstone på bloggen. Nu står det nämligen genom en teknisk nyck inte längre vem som skrivit de olika inläggen. Så ni får gissa, åtminstone tills vi ordnat det där tekniska. Och med ”vi” menar jag Axel, för jag, som alltså är Daniel, har inte ensusning.

Sedan tänkte jag under en hundpromenad för en stund sedan på det där med identitet. Jag pratade tidigare i dag med en lumparkamrat, som jag inte träffat sedan vi muckade för för ca 46 år sedan. Är jag samma person nu som jag var då? Nu menar jag inte bara personlighetsmässigt; någon utveckling torde man ha genomgått, positiv eller negativ, på de åren. Nej, jag menar hur mycket är det kvar av den drygt 20-årige person som då var jag i den 67-årige person som är jag i dag? Byts inte alla celler ut efter hand? I så fall är det inte så konstigt att man känner ett visst främlingskap till sitt yngre jag. Det är kanske rent av inte mig som jag känner mig främmande inför?

Så där djupsinnig blir man under en kylig hundpromenad i Engelska parken.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Identitetslösa

  1. margareta

    Jag tror att rubbet är utbytt utom möjligen då celler i hjärnan – det är därför man blir så trött i huvet och glömmer saker lixom.
    Om sedan alla utbytta celler är likadana som dom som behövts ersättas är en annan fråga. Om dom var likadana så skulle man ju inte bli gammal – och det blir man ju (egen erfarenhet). Kram!!

Kommentera

