Mellanliggande val

När jag gick i gymnasiet minns jag att min lärare i historia och samhällskunskap lärde oss elever, inte utan stolthet i rösten, att den svenska demokratin byggde på våra grundlagar – Regeringsformen, Riksdagsordningen, Successionsordningen och Tryckfrihetsförordningen. Men det var inte lagarna i sig själv som utgjorde ryggraden i den svenska demokratin.
Det var ”det mellanliggande valet.”
Vi föreställde oss att först beslutade riksdagen om eventuell ändring i grundlagen, sedan blev det val, och sedan fattade den nya riksdagen samma beslut – en gång till. Men lustigt nog; på den tiden betydde inte ”mellanliggande val” så mycket. Det var ju Erlander före valet och samma Erlander efter valet … och Sträng och Törsten Nilsson…

Men se nu.
Vad har hänt? Majoriteter växlar i riksdagen och inget val är längre givet. Då, äntligen, känns det ju tryggt att ha ”mellanliggande val”. Men grundlagar … vem bryr sig?
I alla händelser klubbades ett antal grundlagsändringar i november månad och vill man följa upp beslutet så är Googel-träffarna sporadiska. Mest hamnar man i dåligt sällskap med ett antal SD-bloggare.
Men nu ställer jag mig frågan: Hur kunde det bli så här? Var tog ”ryggraden i vår så stolta demokrati vägen”?
Svaret hittar man i viss mån i Dagens Nyheter där riksdagsmännen  Per Bill (M) och Peter Hultqvist (S) är överens om ytterligare en sak: Vi är överens så därför  blir det inget att debattera om.

Men kära riksdagsmän – det gäller samtliga. Är det inte er förbannade skyldighet att informera om vad ni är överens om. Vi – väljarna – kanske har synpunkter. Kanske det är dags att utbilda er i vad som menas med ”mellanliggande val”.

P.S. Inför årets val besökte jag en valstuga och talade med ”min” riksdagsman, som på min fråga, varför inte man talade om EU, varvid han svarade: ”Nej, det gör vi när vi har EU-val.”
Mellanliggande val? Jo, pyttsan!

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

